Den 6. februar går konferansen Digitalt tekstilprint av stabelen, og nå er programmet klart. Konferansen dekker områder som forretningsmodeller, teknikker fra små til virkelig store formater samt fargehåndtering og materialer. Programmet byr også på foredragsholdere fra både det svenske marknedet og andra hjørner av nord-Europa.
– Det er artig å kunne tilby erfaringer fra andre land, sier Johan Pettersson, prosjektledar for konferansen Digitalt tekstilprint. Vi kommer blant annet til å ha et foredrag fra en av Europas mest fremstående forskere innen tekstilprint, Marc van Parys. Hans hjemmemarked i Belgia har manga likheter med det nordiske markedet.
– Digitalt trykk på tekstil har vokst seg stort i Europa og kommer stadig mer også i Norden. I takt med den tekniske utviklingen både i kvalitet og hastighet har interessen og etterspørselen økt. Prisbildet på maskinene har også blitt en helt annen enn for bare noen år siden, derfor avholder vi nå denne konferansen, sier Johan Pettersson.
– Konferansen henvender seg til alle aktører innen den grafiska bransjen. Jeg forventar meg at besøkerne skal komme hjem fra konferansen fulle med kunnskap, både om teknikker og nye applikasjonsområder, slik at de skal kunne tilpasse den i sin virksomhet allerede dagen etter, sier Johan Pettersson.
Fra Vogue til digitalt textilprint
Konferansen kommer blant annet til å berøre tekstildesign og mulighetene med digitalt trykk. Martin Bergström er en av Sveriges akkurat nå mest aktuelle kunstnere og designere. Han kommer til å fortelle om sine erfaringer med tekstilprint, og kommer til å kunne gi et innblikk i bestillerens krav og ønsker.
Teknikk og resultater for forskjellige formater
Det er stor forskjell på å trykke t-skjorter og store reklameskilter. Det kreves ulik kompetanse og fremfor alt ulike typer teknikk. På konferansen kommer tre forskjellige talere til å snakke om teknikker og erfaringer for ulike størrelser og formater.
– Ifjor ble det solgt profilreklame på klær for 5,2 milliarder kroner bare i Sverige. Det er et større tall enn hele tv-reklamedelen i Sverige i samme periode, sier Johan Pettersson. Vi kommer til å ta opp direct to garment-teknikken på konferansen.
For de virkelig store formatene kommer Andreas Skantze til å fortelle om sine erfaringer med samarbeid på Broadway, og reklamejobber med blant annet Nike.
Torbjörn Johansson fra bedriften Tobex kommer også til å fortelle om sin erfaring med digitalt tekstilprint som har brakt ham helt til Fespas Hall of Fame.
Konferansen Digitalt tekstilprint holdes på Kistamessen den 6. februar.