Viktige aktører i grafisk industri går sammen om et felles prosjekt for å samle mest mulig informasjon om konkurransesituasjonen og konkurranseevnen til grafisk bransje i Norge. Dette melder Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon. Første fase, et forprosjekt med arbeidstittelen STOPP, er nå i gang og konsulenter er engasjert. Forprosjektet vil ta rundt en måneds tid.
Det er helt nødvendig å få på bordet mest mulig informasjon for at bransjen samlet kan legge en strategi som kan bidra til et løft for bransjens konkurranseevne.
Norsk Grafisk Leverandørforening, Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon og Norsk Industri, papirleverandører og enkelte grafiske bedrifter har finansiert forprosjektet.
Her er noen av temaene som skal behandles i forprosjektet:
• Konkurransesituasjonen og konsekvenser.
• Rammebetingelsene – våre kontra konkurrentenes.
• Hva taper vi til utlandet (hvilke produkter)? (Statistikk?)
• Hvorfor (hva er årsakene til at kunden velger utlandet)? (spørreundersøkelse)
• Hvilke komparative fordeler/svakheter har de utenlandske konkurrentene? SWOT
• Hvilke komparative fordeler/svakheter har våre medlemmer? SWOT
Vi regner med å komme tilbake til dette prosjektet etter hvert som arbeidet bærer frukter. Tom Bratlie fra Bratlie AS Communication and management er prosjektleder og kundeansvarlig, Even Nordstrøm fra First House skal foreta intervjuer og ha ansvar for kvalitetsikring, mens Bjørn Grenman fra Deloitte leverer tallmateriale og analyser av dette.
– Vi har nettopp hatt oppstartsmøte på forprosjektet, sier Bratlie til AGI og henviser videre til NHO Grafisk som vil komme med oppdateringer etter hvert som arbeidet skrider frem.
Pål Stensaas fra Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon er prosjekteier.