Tar tak i konkurransesituasjonen

PUBLISERT: 27 januar 2014
OPPDATERT: 21 mars
Tom Bratlie
Tom Bratlie

Viktige aktører i grafisk industri går sammen om et felles prosjekt for å samle mest mulig informasjon om konkurransesituasjonen og konkurranseevnen til grafisk bransje i Norge. Dette melder Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon. Første fase, et forprosjekt med arbeidstittelen STOPP, er nå i gang og konsulenter er engasjert. Forprosjektet vil ta rundt en måneds tid.

Det er helt nødvendig å få på bordet mest mulig informasjon for at bransjen samlet kan legge en strategi som kan bidra til et løft for bransjens konkurranseevne.

Norsk Grafisk Leverandørforening, Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon og Norsk Industri, papirleverandører og enkelte grafiske bedrifter har finansiert forprosjektet.

Her er noen av temaene som skal behandles i forprosjektet:

• Konkurransesituasjonen og konsekvenser.

• Rammebetingelsene – våre kontra konkurrentenes.

• Hva taper vi til utlandet (hvilke produkter)? (Statistikk?)

• Hvorfor (hva er årsakene til at kunden velger utlandet)? (spørreundersøkelse)

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har de utenlandske konkurrentene? SWOT

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har våre medlemmer? SWOT

Vi regner med å komme tilbake til dette prosjektet etter hvert som arbeidet bærer frukter. Tom Bratlie fra Bratlie AS Communication and management er prosjektleder og kundeansvarlig, Even Nordstrøm fra First House skal foreta intervjuer og ha ansvar for kvalitetsikring, mens Bjørn Grenman fra Deloitte leverer tallmateriale og analyser av dette.
– Vi har nettopp hatt oppstartsmøte på forprosjektet, sier Bratlie til AGI og henviser videre til NHO Grafisk som vil komme med oppdateringer etter hvert som arbeidet skrider frem.
Pål Stensaas fra Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon er prosjekteier.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage