Tar tak i konkurransesituasjonen

PUBLISERT: 27 januar 2014
OPPDATERT: 21 mars
Tom Bratlie
Tom Bratlie

Viktige aktører i grafisk industri går sammen om et felles prosjekt for å samle mest mulig informasjon om konkurransesituasjonen og konkurranseevnen til grafisk bransje i Norge. Dette melder Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon. Første fase, et forprosjekt med arbeidstittelen STOPP, er nå i gang og konsulenter er engasjert. Forprosjektet vil ta rundt en måneds tid.

Det er helt nødvendig å få på bordet mest mulig informasjon for at bransjen samlet kan legge en strategi som kan bidra til et løft for bransjens konkurranseevne.

Norsk Grafisk Leverandørforening, Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon og Norsk Industri, papirleverandører og enkelte grafiske bedrifter har finansiert forprosjektet.

Her er noen av temaene som skal behandles i forprosjektet:

• Konkurransesituasjonen og konsekvenser.

• Rammebetingelsene – våre kontra konkurrentenes.

• Hva taper vi til utlandet (hvilke produkter)? (Statistikk?)

• Hvorfor (hva er årsakene til at kunden velger utlandet)? (spørreundersøkelse)

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har de utenlandske konkurrentene? SWOT

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har våre medlemmer? SWOT

Vi regner med å komme tilbake til dette prosjektet etter hvert som arbeidet bærer frukter. Tom Bratlie fra Bratlie AS Communication and management er prosjektleder og kundeansvarlig, Even Nordstrøm fra First House skal foreta intervjuer og ha ansvar for kvalitetsikring, mens Bjørn Grenman fra Deloitte leverer tallmateriale og analyser av dette.
– Vi har nettopp hatt oppstartsmøte på forprosjektet, sier Bratlie til AGI og henviser videre til NHO Grafisk som vil komme med oppdateringer etter hvert som arbeidet skrider frem.
Pål Stensaas fra Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon er prosjekteier.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324