Tar tak i konkurransesituasjonen

Tom Bratlie

Tom Bratlie

Viktige aktører i grafisk industri går sammen om et felles prosjekt for å samle mest mulig informasjon om konkurransesituasjonen og konkurranseevnen til grafisk bransje i Norge. Dette melder Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon. Første fase, et forprosjekt med arbeidstittelen STOPP, er nå i gang og konsulenter er engasjert. Forprosjektet vil ta rundt en måneds tid.

Det er helt nødvendig å få på bordet mest mulig informasjon for at bransjen samlet kan legge en strategi som kan bidra til et løft for bransjens konkurranseevne.

Norsk Grafisk Leverandørforening, Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon og Norsk Industri, papirleverandører og enkelte grafiske bedrifter har finansiert forprosjektet.

Her er noen av temaene som skal behandles i forprosjektet:

• Konkurransesituasjonen og konsekvenser.

• Rammebetingelsene – våre kontra konkurrentenes.

• Hva taper vi til utlandet (hvilke produkter)? (Statistikk?)

• Hvorfor (hva er årsakene til at kunden velger utlandet)? (spørreundersøkelse)

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har de utenlandske konkurrentene? SWOT

• Hvilke komparative fordeler/svakheter har våre medlemmer? SWOT

Vi regner med å komme tilbake til dette prosjektet etter hvert som arbeidet bærer frukter. Tom Bratlie fra Bratlie AS Communication and management er prosjektleder og kundeansvarlig, Even Nordstrøm fra First House skal foreta intervjuer og ha ansvar for kvalitetsikring, mens Bjørn Grenman fra Deloitte leverer tallmateriale og analyser av dette.
– Vi har nettopp hatt oppstartsmøte på forprosjektet, sier Bratlie til AGI og henviser videre til NHO Grafisk som vil komme med oppdateringer etter hvert som arbeidet skrider frem.
Pål Stensaas fra Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon er prosjekteier.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: