Broby Grafiske utfordret AP-Tec Pack

PUBLISERT: 3 februar 2014
OPPDATERT: 3 februar

arctic_paper_broby

Som en del i Arctic Paper Grycksbos utviklingsarbeid av emballeringsmateriale ble det gjort et designprosjekt sammen med andre årskursets designelever ved Broby Grafiska.

Prosjektoppgaven var å lage en innpakning for et sminkesett ved å benytte AP-Tec Pack på 250 gram. Ved utformingen skulle elevene utfordre materialet for å se hva det klarer med tanke på design og trykkbarhet, og dermed attraksjon i butikkhyllene. For å gi oppgaven en ekstra dimensjon skulle elevene ha begrepet ”Natural Personal Care” i tankene.

– Når vi følte at vi hadde kommet tilstrekkelig langt i vårt utviklingsarbeid av vår AP-Tec Pack dukket idéen opp om et designprosjekt sammen med Broby Grafiska, forteller Jaana Ahlroos, produktsjef for Arctic Papers bestrøkede sortiment. Skolen er velkjent for sin utdannelse i emballasjedesign, derfor kjentes det logisk å teste vår finkartong i et designprosjekt sammen med elever fra Broby Grafiska.

– Studentene hadde stor frihet til å velge et sminkeprodukt og skape en attraktiv innpakning samtidig som materialet også skulle utfordres fysisk, forteller Mats Olsson, lærer i innpakningsdesign ved Broby Grafiska. Innpakningene ble utformet i programvaren Artios CAD fra Esko og ble enten printet i en UV-skriver eller i en laserskriver. Deretter ble innpakningsemnene skåret ut på skjærebordet Kongsberg XL20 og satt sammen manuelt, i noen tilfeller med lim og i andra tilfeller uten.

– Elevene viste stort engasjement i prosjektet med Arctic Paper Grycksbo. Man fikk testet grensene hos et nytt emballeringsmateriale med andre egenskaper enn tradisjonelt kartongmateriale. I vurderingen av AP-Tec Pack konstaterte elevene at kartongmaterialet klarte mer enn forventet og at dets fleksibilitet var til hjelp for kreativiteten. Den bestrøkede overflaten muliggjorde et veldig bra trykkresultat uansett printer og som en oppsummering anså designelevene at AP-Tec Pack er ideelt for mindre innpakninger, avslutter Mats Olsson.

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1