Broby Grafiske utfordret AP-Tec Pack

PUBLISERT: 3 februar 2014
OPPDATERT: 3 februar

arctic_paper_broby

Som en del i Arctic Paper Grycksbos utviklingsarbeid av emballeringsmateriale ble det gjort et designprosjekt sammen med andre årskursets designelever ved Broby Grafiska.

Prosjektoppgaven var å lage en innpakning for et sminkesett ved å benytte AP-Tec Pack på 250 gram. Ved utformingen skulle elevene utfordre materialet for å se hva det klarer med tanke på design og trykkbarhet, og dermed attraksjon i butikkhyllene. For å gi oppgaven en ekstra dimensjon skulle elevene ha begrepet ”Natural Personal Care” i tankene.

– Når vi følte at vi hadde kommet tilstrekkelig langt i vårt utviklingsarbeid av vår AP-Tec Pack dukket idéen opp om et designprosjekt sammen med Broby Grafiska, forteller Jaana Ahlroos, produktsjef for Arctic Papers bestrøkede sortiment. Skolen er velkjent for sin utdannelse i emballasjedesign, derfor kjentes det logisk å teste vår finkartong i et designprosjekt sammen med elever fra Broby Grafiska.

– Studentene hadde stor frihet til å velge et sminkeprodukt og skape en attraktiv innpakning samtidig som materialet også skulle utfordres fysisk, forteller Mats Olsson, lærer i innpakningsdesign ved Broby Grafiska. Innpakningene ble utformet i programvaren Artios CAD fra Esko og ble enten printet i en UV-skriver eller i en laserskriver. Deretter ble innpakningsemnene skåret ut på skjærebordet Kongsberg XL20 og satt sammen manuelt, i noen tilfeller med lim og i andra tilfeller uten.

– Elevene viste stort engasjement i prosjektet med Arctic Paper Grycksbo. Man fikk testet grensene hos et nytt emballeringsmateriale med andre egenskaper enn tradisjonelt kartongmateriale. I vurderingen av AP-Tec Pack konstaterte elevene at kartongmaterialet klarte mer enn forventet og at dets fleksibilitet var til hjelp for kreativiteten. Den bestrøkede overflaten muliggjorde et veldig bra trykkresultat uansett printer og som en oppsummering anså designelevene at AP-Tec Pack er ideelt for mindre innpakninger, avslutter Mats Olsson.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong