Broby Grafiske utfordret AP-Tec Pack

PUBLISERT: 3 februar 2014
OPPDATERT: 3 februar

arctic_paper_broby

Som en del i Arctic Paper Grycksbos utviklingsarbeid av emballeringsmateriale ble det gjort et designprosjekt sammen med andre årskursets designelever ved Broby Grafiska.

Prosjektoppgaven var å lage en innpakning for et sminkesett ved å benytte AP-Tec Pack på 250 gram. Ved utformingen skulle elevene utfordre materialet for å se hva det klarer med tanke på design og trykkbarhet, og dermed attraksjon i butikkhyllene. For å gi oppgaven en ekstra dimensjon skulle elevene ha begrepet ”Natural Personal Care” i tankene.

– Når vi følte at vi hadde kommet tilstrekkelig langt i vårt utviklingsarbeid av vår AP-Tec Pack dukket idéen opp om et designprosjekt sammen med Broby Grafiska, forteller Jaana Ahlroos, produktsjef for Arctic Papers bestrøkede sortiment. Skolen er velkjent for sin utdannelse i emballasjedesign, derfor kjentes det logisk å teste vår finkartong i et designprosjekt sammen med elever fra Broby Grafiska.

– Studentene hadde stor frihet til å velge et sminkeprodukt og skape en attraktiv innpakning samtidig som materialet også skulle utfordres fysisk, forteller Mats Olsson, lærer i innpakningsdesign ved Broby Grafiska. Innpakningene ble utformet i programvaren Artios CAD fra Esko og ble enten printet i en UV-skriver eller i en laserskriver. Deretter ble innpakningsemnene skåret ut på skjærebordet Kongsberg XL20 og satt sammen manuelt, i noen tilfeller med lim og i andra tilfeller uten.

– Elevene viste stort engasjement i prosjektet med Arctic Paper Grycksbo. Man fikk testet grensene hos et nytt emballeringsmateriale med andre egenskaper enn tradisjonelt kartongmateriale. I vurderingen av AP-Tec Pack konstaterte elevene at kartongmaterialet klarte mer enn forventet og at dets fleksibilitet var til hjelp for kreativiteten. Den bestrøkede overflaten muliggjorde et veldig bra trykkresultat uansett printer og som en oppsummering anså designelevene at AP-Tec Pack er ideelt for mindre innpakninger, avslutter Mats Olsson.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Her er nyhetene i den nye versjonen av Apogee

ECO3 har nettopp lansert versjon 14 av arbeidsflytprogramvaren Apogee, som er utviklet for å hjelpe kommersielle trykkerier med å redusere kostnader og gi større tilpasningsevne i hybride utskriftsmiljøer.
Apogee
Her er nyhetene i den nye versjonen av Apogee

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa