Vi shopper stadig mer med mobilen

PUBLISERT: 3 februar 2014
OPPDATERT: 3 februar

Mobilen står for en stadig større del av internettsurfingen og den viktigste funksjonen er å holde seg oppdatert, men også å shoppe – noe som halparten av mobilbrukerne har gjort. Det viser mobilannonsørselskapet Widespace sin nye undersøkelse.

Både tradisjonelle og nye medieselskaper legger nå sin aller største vekt på å utvikle innhold for mobiler og nettbrett. Det er en korrekt strategi ettersom forlyttingen fra PCer til mobile enheter går raskt.

I Widespace sitt studie svarer nesten to av tre personer at de benytter mobilen mest når de surfer på nettet. Datamaskinen benyttes av knapt 30 prosent, mens nettbrett foretrekkes av 8 prosent.

– Vårt studium viser tydelig hvor raskt trafikken går vekk fra datamaskiner og over til mobiltelefoner. Som markedsførere får det store konsekvenser ettersom mobilen i mange tilfeller bør være motoren i en kampanje i stedet for et tillegg som den er for mange i dag, sier Toni Kaski, nordisk salgsdirektør på Widespace.

Det viktigste behovet som mobilen fyller er at brukeren skal holde seg oppdatert. Dette oppgis av nesten annenhver person som årsaken til å surfe med mobilen. Mer enn hver femte ser det først og fremst som et tidsfordriv og nesten like mange benytter mobilen fordi de ikke orker å slå på datamaskinen. Mobilen vokser også som plattform for e-handel. Mer enn annenhver bruker har shoppet med mobilen og da er kjøp av apper ikke regnet med.

Behovet av å holde seg oppdatert tilfredsstilles både gjennom sosiale medier og nyheter. De står for knapt 30 prosent hver når det gjelder hvilket innhold som brukerne konsumerer mest. På tredje plass kommer sport og trening fulgt av spill og musikk.

Undersøkelsen viser også at nesten halvparten legger ned mellom 1 til 2 timer daglig på å benytte sin telefon for nettsurfing. Tiden som mobilen benyttes for å ringe og sende sms er ikke medregnet. Hver fjerde person bruker sin telefon mellom 3 og 4 timer daglig og knapt 20 prosent benytter den i mindre enn en time daglig.

Undersøkelsen er gjennomført i Sverige med et tilfeldig utvalg på 300 brukere av Widespace sitt nettverk, som i alt inneholder 3,5 millioner svenske brukere per uke.

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper
Durst Group kjøper Callas Software

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1
Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen
UPM stenger papirfabrikk i Tyskland