Vi shopper stadig mer med mobilen

Mobilen står for en stadig større del av internettsurfingen og den viktigste funksjonen er å holde seg oppdatert, men også å shoppe – noe som halparten av mobilbrukerne har gjort. Det viser mobilannonsørselskapet Widespace sin nye undersøkelse.

Både tradisjonelle og nye medieselskaper legger nå sin aller største vekt på å utvikle innhold for mobiler og nettbrett. Det er en korrekt strategi ettersom forlyttingen fra PCer til mobile enheter går raskt.

I Widespace sitt studie svarer nesten to av tre personer at de benytter mobilen mest når de surfer på nettet. Datamaskinen benyttes av knapt 30 prosent, mens nettbrett foretrekkes av 8 prosent.

– Vårt studium viser tydelig hvor raskt trafikken går vekk fra datamaskiner og over til mobiltelefoner. Som markedsførere får det store konsekvenser ettersom mobilen i mange tilfeller bør være motoren i en kampanje i stedet for et tillegg som den er for mange i dag, sier Toni Kaski, nordisk salgsdirektør på Widespace.

Det viktigste behovet som mobilen fyller er at brukeren skal holde seg oppdatert. Dette oppgis av nesten annenhver person som årsaken til å surfe med mobilen. Mer enn hver femte ser det først og fremst som et tidsfordriv og nesten like mange benytter mobilen fordi de ikke orker å slå på datamaskinen. Mobilen vokser også som plattform for e-handel. Mer enn annenhver bruker har shoppet med mobilen og da er kjøp av apper ikke regnet med.

Behovet av å holde seg oppdatert tilfredsstilles både gjennom sosiale medier og nyheter. De står for knapt 30 prosent hver når det gjelder hvilket innhold som brukerne konsumerer mest. På tredje plass kommer sport og trening fulgt av spill og musikk.

Undersøkelsen viser også at nesten halvparten legger ned mellom 1 til 2 timer daglig på å benytte sin telefon for nettsurfing. Tiden som mobilen benyttes for å ringe og sende sms er ikke medregnet. Hver fjerde person bruker sin telefon mellom 3 og 4 timer daglig og knapt 20 prosent benytter den i mindre enn en time daglig.

Undersøkelsen er gjennomført i Sverige med et tilfeldig utvalg på 300 brukere av Widespace sitt nettverk, som i alt inneholder 3,5 millioner svenske brukere per uke.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: