Den siste redaktør?

Politikerne kan nå vinkle sine nyhetssaker selv

Politikerne kan nå vinkle sine nyhetssaker selv

Under temaet «Den siste redaktør?» samlet 07Media fullt hus på sitt frokostseminar på Hotel Bristol 4. februar. Foredragsholderen var Gunnar Stavrum, som er redaktør for Nettavisen. Stavrums poeng var at redaktørrollen har endret karakter i forbindelse med oppblomstringen av sosiale media som Facebook, Twitter, blogger og ikke minst kommentarfeltene i avisenes nettartikler. Ifølge straffeloven er redaktøren «den som treffer avgjørelse om skriftets innhold eller en del av dette, enten han betegnes som redaktør eller utgiver eller på annen måte».
Der man som redaktør tidligere har kunnet bestemme innholdet i en pågående nyhetssak og treffe avgjørelser vedrørende personvern av de impliserte partene, settes ofte nå agendaen av et samlet nettmiljø der få regler gjelder. Anonyme postere på fora og i kommentarfelter navngir gjerne personer som en redaktør ville ha kunne vurdert anonymisert i nyhetssaken.
Saker der media har anonymisert personer som «Lommemannen» og andre fører bare til at navnet er delvis skjult, interesserte nettbrukere kunne enkelt google seg frem til rette vedkommende, «outet» av andre nettbrukere.
Redaktørens rolle har på dette feltet blitt begrenset til hvorvidt nyhetssaken skal ha åpent (tillatt for anonyme), delvis åpent eller stengt kommentarfelt.

Nyhetssaker oppstår også uavhengig av de tradisjonelle mediene via blogger og tweets. Ingen besitter lenger noen makt til å holde en sak ute fra offentlighetens lys.
Avisene har også merket seg den endrede redaktørrollen og det er klart at når Aftenposten velger å legge hele avisens 150 år lange arkiv tilgjengelig på nett, så er det ikke realistisk at den nåværende redaktør skal ha ansvaret for alt dette materialet.
Med Twitter og Facebook tilgjengelig, så har offentlige personer som f.eks. politikere nå fått muligheten til å vinkle saker som angår dem. Tidligere var det avisene som brakte nyheten og vinklet den slik de ville, mens de nå bare er representanter for ett av mange syn på saken.

Ofte er det også slik at det ikke er de tradisjonelle mediene som er først ute med nyhetssakene. Eksempler på saker som debuterte på sosiale media er Michael Jacksons og Osama Bin Ladens død og flykrasjet på Hudson River. Så må nyhetskanalene bare henge seg på som best de kan. Facebook og Google forsyner seg også grovt av annonseinntektene som nyhetsmedier på nett gjerne skulle hatt. En av Nettavisens strategier har vært å spille på lag med bloggerne, og selskapet eier Blogg.no, der man både har personlige og profesjonelle, betalte bloggere. Arianna Huffington, gründeren av Huffington Post har som motto at hennes avis skal være «stedet der samtalen begynner», en filosofi Stavrum slutter seg til.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: