Studenter ved amerikanske universiteter bruker stadig trykte lærebøker i større utstrekning enn tilsvarende e-bøker. I 2010 spådde man at e-bøker til universitetsundervisning ville stige fra 2 % til 18 % etter 2014. Dette har ikke slått til.
I undersøkelsen “Student Reading Practices in Print and Electronic Media”, som etter planen skal utgis i bladet College & Research Libraries i september 2014, har forskerne fulgt lesevaner hos studentene på College of New York. Selv om de er vant til elektroniske medier når det gjelder ikke-akademisk lesestoff, så velger de stadig de papirbaserte utgavene til studiene.
Forsker Nancy Foasberg, som har ledet undersøkelsen forklarer at det hersker en del misforståelser om den digitale generasjonen. Mange studenter i Foasbergs studie har uttrykt en mild avsky for digitale lærebøker. Flere som hadde prøvd e-bøker ville ikke bruke dem igjen fordi de fant de innbakte lenkene forstyrrende og fordi man ikke kunne understreke tekster eller skrive notater i margen. Ettersom studentene etter hvert gikk over til å bruke penger på å printe utskrifter fra bøkene, mistet de likevel det de hadde spart på å kjøpe digitale bøker i stedet for trykte.
Forskning indikerer at hjernen behandler ord som fysiske objekter, som har en fast plass på papiret, men flyter rundt på en skjerm. Målinger viser høy hjerneaktivitet når studenter skriver bokstaver for hånd, men ikke når bokstavene tastes inn. Mange studenter opplever at de mister konsentrasjonen ved scrolling og browsing, og dette viser seg også i undersøkelser: scrolling gir overfladisk lesning og reduserer forståelsen.