Momstrøbbel i Sverige

PUBLISERT: 3 mars 2014
OPPDATERT: 21 mars

Det svenske Skatteverket har fått medhold i en langvarig sak om tilbakebetaling av moms, som for de berørte trykkerier kan få alvorlige økonomiske konsekvenser.
Avgjørelsen betyr at trykkerier tvinges til å tilbakebetale moms til sine kunder. For fire år siden slo EU domstolen fast at en stor mengde trykksaker er varer og ikke tjenester. Dermed blir de pålagt 6 % moms – ikke 25 % moms.
De svenske trykkeriene begynte derfor for den aktuelle perioden 2004 – 2007 å kreve den innbetalte momsen tilbakebetalt. Det omfatter flere milliarder svenske kroner.
Først begynte Skatteverket å sende pengene til trykkeriene, men krevde samtidig et tilsvarende beløp (inklusive en høy rente) fra kundene. Når trykkerienes kunder deretter kontaktet trykkeriet for å få penger derfra, fikk de som oftest nei.
Hele problematikken har vært både gjennom forvaltningsdomstolen og administrative domstoler (kammarrätterna). Det er dømt forskjellig rundt omkring i Sverige, men majoriteten av dommene slår fast at Skatteverket ikke kan komme så sent og kreve momsetterbetaling fra kundene. Nettopp derfor er det en stor overraskelse at den høyeste forvaltningsdomstolen nå dømmer til Skatteverkets fordel. Trykkeriene kan kreve penger tilbake, men det kan Skatteverket også.
Peter Ollén, sjefredaktør hos AGI Publishing House vil ikke spekulere i antallet av konkurser, men kan konstatere, at det kan komme til å dreie seg om et stort antall grafiske bedrifter i den kommende tiden. En del trykkerier har i løpet av forrige uke tatt kontakt med AGI for å påpeke at saken selvsagt kun vil ha innvirkning på de bedriftene som krevde pengene tilbake OG hvor Skatteverket deretter krevde penger fra trykkerienes kunder.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324