Momstrøbbel i Sverige

PUBLISERT: 3 mars 2014
OPPDATERT: 21 mars

Det svenske Skatteverket har fått medhold i en langvarig sak om tilbakebetaling av moms, som for de berørte trykkerier kan få alvorlige økonomiske konsekvenser.
Avgjørelsen betyr at trykkerier tvinges til å tilbakebetale moms til sine kunder. For fire år siden slo EU domstolen fast at en stor mengde trykksaker er varer og ikke tjenester. Dermed blir de pålagt 6 % moms – ikke 25 % moms.
De svenske trykkeriene begynte derfor for den aktuelle perioden 2004 – 2007 å kreve den innbetalte momsen tilbakebetalt. Det omfatter flere milliarder svenske kroner.
Først begynte Skatteverket å sende pengene til trykkeriene, men krevde samtidig et tilsvarende beløp (inklusive en høy rente) fra kundene. Når trykkerienes kunder deretter kontaktet trykkeriet for å få penger derfra, fikk de som oftest nei.
Hele problematikken har vært både gjennom forvaltningsdomstolen og administrative domstoler (kammarrätterna). Det er dømt forskjellig rundt omkring i Sverige, men majoriteten av dommene slår fast at Skatteverket ikke kan komme så sent og kreve momsetterbetaling fra kundene. Nettopp derfor er det en stor overraskelse at den høyeste forvaltningsdomstolen nå dømmer til Skatteverkets fordel. Trykkeriene kan kreve penger tilbake, men det kan Skatteverket også.
Peter Ollén, sjefredaktør hos AGI Publishing House vil ikke spekulere i antallet av konkurser, men kan konstatere, at det kan komme til å dreie seg om et stort antall grafiske bedrifter i den kommende tiden. En del trykkerier har i løpet av forrige uke tatt kontakt med AGI for å påpeke at saken selvsagt kun vil ha innvirkning på de bedriftene som krevde pengene tilbake OG hvor Skatteverket deretter krevde penger fra trykkerienes kunder.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong