I en nylig offentliggjort undersøkelse sponset av Ricoh, konkluderes det med at europeiske bedrifter er for optimistiske omkring sin egen evne til å reagere på forandringer. Et betydelig antall ledere betrakter sine bedrifter som smidige ‘early adopters’, selv om virkeligheten ofte er en annen.
- 86 % af de som ble spurt mener det er viktig for deres bedrift å kunne iverksette hurtige organisatoriske endringer.
- 92 % svarte at hurtighet er en del av bedriftskulturen, likevel føler kun 24 % seg i stand til raskt å kunne utnytte nye muligheter eller tilpasse seg uventede endringer.
- Nesten halvparten (43 %) har mange idéer for å takle fremtidige endringer men mangler verktøyene til å realisere dem.
- Størstedelen (74 %) innrømmer at de må bli raskere til å tilpasse seg nye forretningsvilkår.
Ifølge Ricoh viser undersøkelsen også at bedriftene bremses av utfordringer som endringer i arbeidsstyrken, teknologiske hindringer samt de bakenforliggende bedriftsprosessene som skal understøtte forandringen.
– For mange bedriftsledere er presset og de formodentlige problemene ved å skifte fra tradisjonelle til mer digitale arbeidsmetoder er de største hindringer. Og som de seneste undersøkelser viser, kan fordelene ved hurtig omstilling kun oppnås når innovasjon, optimaliserte forretningsprosesser og medarbeiderengasjement implementeres samlet, sier Jan Brændholt, Country Manager Production Printing i Ricoh Danmark. – Kun ved å fokusere på disse tre hovedområdene blir bedriftslederne i stand til å evaluere organisasjonen som en helhet og med rette konkludere at omstillingsevnen er alfa og omega for å kunne oppnå suksess i fremtiden.
Se hele undersøkelsen her: www.ricoh-europe.com/thoughtleadership