IPEX 2014: Ferdiggjøring dominerer

PUBLISERT: 31 mars 2014
OPPDATERT: 31 mars

ipex2014_web

Det som virker størst på årets IPEX er ferdiggjøringsområdet. Her fant vi nye lanseringer og oppgraderinger fra leverandører som C.P. Bourg, Duplo, Plockmatic, Morgana, Multigraf, Komfi, Neopost, Pitney Bowes og Horizon. Det var også disse standene som var best besøkt i de første par dagene.

The Bridge er resultatet av et samarbeide mellom Böwe Systec og Riso. Det er en løsning basert på print og konvoluttering av direktereklame. Broen i denne sammenheng er et integrert transportbånd mellom Riso-maskinen og Böwes konvolutteringssystem Vario.

MGI lanserer en ny Digital Finisher Pri (DF Pro), som kan ferdiggjøre ark (cut, crease, perforering) i formater fra 105 x 148 mm til 360 x 1.200 mm, så den støtter overformatet i firmaets tonerprinter, MGI Meteor. Interessant fra samme bedrift var en digital folieringsmaskin, som åpner opp for personalisert foliering til mange forskjellige applikasjoner. MGI hadde flere nyheter, blant annet et samarbeide med Konica Minolta, som skal selge en liten versjon av UV lakkeringsmaskinen, JetVarnish 3D (JetVarnish 3Ds).

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne