IPEX: Konica Minolta satser på vekstmarkeder

PUBLISERT: 31 mars 2014
OPPDATERT: 31 mars
Olaf Lorenz, General Manager, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe.

Konica Minolta hadde ubetinget IPEX største stand. Over 1.200 kvadratmeter messegulv demonstrerte bedriften forretningsmuligheter og produksjonsworkflow på tvers av maskiner og software i low-midvolume segmentet.

KM-1
Printleverandøren streber etter å utvide sortimentet innenfor kommersielt trykk og emballasje. Dette skal blant annet skje gjennom B2+ UV inkjetmaskinen, KM-1. Ifølge Konica Minolta gir maskinen trykkeriene mulighet for å tilby flere applikasjonstyper til kundene. Med de større formater kan det eksempelvis produseres både tre- og firevingede brosjyrer, plakater, kort, POP, bokomslag og mindre emballasjer.
Ventelig vil Konica Minolta i en nær fremtid oppgradere KM-1 fra fire til seks farger. Selv om KM-1 er blitt nevnt i emballasjesammenheng er det i første omgang ikke oransje og lilla som er lagt til. Det ville ellers være opplagt for å utvide fargespekteret og denne strategien sees mange andre steder på markedet. Ifølge Akiyoshi Ohno, Executive Officer, Division Director, Inkjet Business Unit, Konica Minolta, vil bedriften sannsynligvis satse på hvitt og effekter. I øyeblikket arbeider bedriften med å finne en samarbeidspartner til betatesting, muligens i Europa.

Etikettproduktion i mellomstørrelsen
På IPEX kunne man dessuten oppleve bizhub PRESS C70RLC, som er en rull-til-rull printer til etikettproduksjon. HP Indigo og Xeikon dominerer high volume etikettproduksjon og det er en større mengde i low-level-segmentet. Konica Minolta ser en ubesvart etterspørsel på mid-level-utstyr, og det er dette hullet C70RLC skal utfylle, sa Akiyoshi Ohno.

Samarbeide med MGI
På IPEX annonserte Konica Minolta og MGI et strategisk samarbeide, men de to bedriftene har i realiteten arbeidet sammen i en del år nå. Det er for eksempel en modifisert printmotor fra Konica Minolta som er hjørnestenen i MGIs Meteor-printer. Nå utvides partnerskapet ytterligere.
I første omgang skal Konica Minolta selge en liten versjon af MGIs UV lakkmaskin, JetVarnish 3Ds (s for small), som utelukkende vil være en del av KMs sortiment. Ifølge begge firmaer skal samarbeidet på et tidspunkt avføde nye felles produkter, men det er i øyeblikket ikke noe som er kommet lenger enn tegnebrettet.

Digitalt print åpner nye muligheter
– IPEX er en perfekt plattform for oss, fordi vi er mye mer enn bare en printleverandør. Vi hjelper kundene med å optimere sin fortjeneste gjennom nye forretningsmuligheter. Sentralt for dette er Konica Minoltas program for forretningsutvikling, Digital1234. Det gir verdi for kundene gjennom besparelser fra økt produktivitet og nye tjenester. Digitalt print åpner opp for mange nye muligheter. Gjennom vår egen software og med produkter fra samarbeidspartnere har vi skapt en førerposisjon i midlevel-segmentet på områder som workflow automation, web-to-print, VDP og cross media, sa Olaf Lorenz, European Director.

[youtube]http://youtu.be/1K2uaALVx7o[/youtube]

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventet

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1