
Ipex 2014: Frank Romano, professor emeritus på Rochester Institute of Technology stilte et interessant spørsmål til panelet på Ipex World Print Summit, som ble avholdt under Ipex-messen i London.
Spørsmålet lød: ”Er trykk dømt ut, eller er det på vet til en digital renessanse?”, og det fikk majoriteten av panelet til å erklære seg enige om et felles svar.
Deltakerne mente seg å kunne se flere tegn på at trykk nå ekspanderer inn i nye og innovative områder som variable anvendelser eller industrielle produkter. CEO hos EFI, Guy Gecht og Benny Landa, mannen bak Indigo, var de ivrigste forfektere for den digitale utviklingen.
– Anvendelsen av digital teknologi til trykte applikasjoner som f.eks. til direct mail er stigende, sa Guy Gecht. Intet annet medium får samme oppmerksomhet, og de digitale teknologier betyr at bransjen kan tillegge deres tjenester mere verdi.
– I motsetning til mange produkter i forlagsbransjen kan de fleste anvendelser innenfor kommersielt trykk og emballasje ikke erstattes av digitale kanaler, tilføyde Benny Landa.