Heidelbergs digitale strategi

heidelberg_0003_web

Den 2 april kalte Heidelberg inn til pressekonferanse for å kunngjøre sin digitale strategi. Ricoh og Fujifilm blir hovedpartnere, så der blir det ingen endring i forhold til dagens situasjon. Det som er nytt er at man nå annonserer at det blir nå i høst at man begynner å levere trykkpresser fra samarbeidet med Fujifilm. Man er også tydelig på å uttrykke at fremtidige Heidelberg-produkter kommer til å utvikles i samarbeid med andre selskaper.
Hver tredje medarbeider i Heidelbergs utviklingssenter (bildet) arbeider nå med de digitale løsningene. Utviklingen påvirker alt – arbeidet med arbeidsflyten, med planleggings- og kalkylesystemer, service og nye trykkpresser.
Heidelberg sier at de nå har solgt nesten 400 Ricoh-maskiner, under sitt eget merke Linoprint C. Samarbeidet har pågått i tre år og Heidelberg vil gjerne fortsette når Ricoh kommer med neste generasjons plattform.
– Vår evne til å tilby integrerte offset- og digitale løsninger til flere markedssegmenter er unikt i vår bransje, sier konsernsjefen Gerold Linzbach, når han innleder pressekonferansen.
– Vi investerer nå i inkjetteknikk. Vi arbeider også med 3D-produksjon, hvilket er helt nytt for Heidelberg. Sammenlagt regner vi med at de digitale løsningene i løpet av noen år kommer til å stå for 200 millioner euro (1,8 norske milliarder). I dag er det tallet cirka 70 millioner euro.

heidelberg_0006Etiketter først ut
Den første maskinen som utvikles i det nye samarbeidet er en etikettpresse med Fujifilmteknikk og med Gallus mekanikk. Maskinen er formodentlig lik den maskinen vi så på Ipex i forrige uke på Fujifilms stand.

Heidelberg sier samtidig at de arbeider sammen med Fujifilm for å skaffe til veie industrielt konkurransedyktige maskiner som med høy produktivitet arbeider i trykkerier- og emballeringsbedrifter.
Programvarer får en stadig større betydning for Heidelbergs omsetning og man er veldig tydelig på at man ikke slipper dette når man nå kompletterer med digitale løsninger.
– Vi omsetter allerede for over 10 millioner euro (ca 90 millioner kroner) på våre programvarer og vi planlegger å øke innen nye områder som web-til-trykk og flerkanalspublisering.

Fire dimensioner
Heidelberg går også inn i industriell trykking med inkjet og roboter. Det handler dels om et ferdig produkt, kalt Jetmaster, bestående av en robot, en skanner som avleser objektets struktur, et uv-inkjethode og en uv-herder. Jetmaster er bra for trykking på fotballer, kopper osv.
Et meget interessant produkt er et som ennå ikke er ferdig og derfor ikke måtte fotograferes. Det handler om en fire meter høy robot med skanner og inkjethoder på.
Jetmaster Dimension er leverert til Flyeralarm, som er Europas største onlinetrykkeri, som AGI kommer med en reportasje fra i juninummeret.
Det pressen gjør er å trykke på ujevnt materiale som eksempelvis personaliserte fotballer, tennisballer osv.
Jetmaster Dimension er allerede et ferdig produkt som man kan begynne å levere.
– Neste steg for oss er å gå inn i automotive- og aerospace-sektoren, sier adm dir Gerold Linzbach.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: