Amedia må kutte mer

PUBLISERT: 8 april 2014
OPPDATERT: 8 april

Amedia må kutte en halv milliard kroner, melder Aftenposten. Ledere for bedriftene i Amedia-konsernet fikk mot slutten av forrige uke i oppdrag å reise tilbake til sine mediehus med dårlige nyheter.

Amedia er navnet på det sammenslåtte selskapet etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra britiske Mecom i 2012. Daglig når Amedias over 70 aviser, nettaviser og andre publikasjoner mer enn 2,5 millioner nordmenn.

Konsernet, som etter oppkjøpet av Edda media ble landets største utgiver av lokale medier, ser seg nødt til å kutte 500 millioner kroner, ifølge konserntillitsvalgt Eva Stenbro.
– Dette skal fordeles på aviser, trykkerier og alle andre virksomheter Amedia driver, sier Stenbro til Aftenposten. det skal holdes allmøter i alle de rammede bedriftene i starten av denne uken. Amedia består blant annet av 79 mediehus, for det meste lokalaviser.

– Vi er opptatt av at vi skal skjerme kjernebedriften, at vi beholder kraften i produktet vårt og holder på arbeidskraften, sier Negård, som legger til at det vil være naivt å tro at man kommer utenom nedbemanning med slike summer.

Amedia-sjef Are Stokstad
Amedia-sjef Are Stokstad

Amedia har allerede gjennomført store kutt de foregående årene, fra finanskrisen i 2008-2009 til synergiuttaket etter oppkjøpet av Edda media.

Til Kampanje sier Amedia-sjef Are Stokstad at han tror mediekonsernets mange lokalaviser vil være i stand til å opprettholde redaksjonell slagkraft etter den kommende kuttrunden.

– Vi har god erfaring med å verne kjernevirksomheten gjennom kostnadsrundene vi har vært gjennom tidligere. og vi har ambisjon om å greie det nå også. Amedia har et stort antall aviser og nå skal vi se på hvordan vi kan gjennomføre kuttene uten å redusere slagkraften, sier Stokstad.

Han mener det ikke er noen vei utenom kutt.

– Kostnadskutt hører mediebransjen til. Det ligger fortsatt besparelser innenfor trykk og distribusjon, sier Stokstad til Kampanje.

Lenker:
Amedia
Aftenposten
Kampanje

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Stibo kjøper trykkeri ut av konkursbo

Danske Stibo Completes administrerende direktør Søren Henriksen forklarer i et intervju med Sign & Print hva dette vil bety.
Soren-Henriksen

Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.
fuji-konica

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Siste nytt

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280