Amedia må kutte en halv milliard kroner, melder Aftenposten. Ledere for bedriftene i Amedia-konsernet fikk mot slutten av forrige uke i oppdrag å reise tilbake til sine mediehus med dårlige nyheter.
Amedia er navnet på det sammenslåtte selskapet etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra britiske Mecom i 2012. Daglig når Amedias over 70 aviser, nettaviser og andre publikasjoner mer enn 2,5 millioner nordmenn.
Konsernet, som etter oppkjøpet av Edda media ble landets største utgiver av lokale medier, ser seg nødt til å kutte 500 millioner kroner, ifølge konserntillitsvalgt Eva Stenbro.
– Dette skal fordeles på aviser, trykkerier og alle andre virksomheter Amedia driver, sier Stenbro til Aftenposten. det skal holdes allmøter i alle de rammede bedriftene i starten av denne uken. Amedia består blant annet av 79 mediehus, for det meste lokalaviser.
– Vi er opptatt av at vi skal skjerme kjernebedriften, at vi beholder kraften i produktet vårt og holder på arbeidskraften, sier Negård, som legger til at det vil være naivt å tro at man kommer utenom nedbemanning med slike summer.

Amedia har allerede gjennomført store kutt de foregående årene, fra finanskrisen i 2008-2009 til synergiuttaket etter oppkjøpet av Edda media.
Til Kampanje sier Amedia-sjef Are Stokstad at han tror mediekonsernets mange lokalaviser vil være i stand til å opprettholde redaksjonell slagkraft etter den kommende kuttrunden.
– Vi har god erfaring med å verne kjernevirksomheten gjennom kostnadsrundene vi har vært gjennom tidligere. og vi har ambisjon om å greie det nå også. Amedia har et stort antall aviser og nå skal vi se på hvordan vi kan gjennomføre kuttene uten å redusere slagkraften, sier Stokstad.
Han mener det ikke er noen vei utenom kutt.
– Kostnadskutt hører mediebransjen til. Det ligger fortsatt besparelser innenfor trykk og distribusjon, sier Stokstad til Kampanje.
Lenker:
Amedia
Aftenposten
Kampanje