Også kutt i Schibsteds mediehus

PUBLISERT: 14 april 2014
OPPDATERT: 14 april

I forrige nyhetsbrev meldte vi om at Amedia står foran store nedskjæringer, nå meldes det at også Schibstedkonsernet forbereder seg på kutt. Men de har valgt å la mediehusene sine kutte lokalt. Dette melder Kampanje.

Krisen i norske mediehus gjorde at Norsk Journalistlag kalte inn til seminar om nedbemanning torsdag i forrige uke. Mange tillitsvalgte fra hele landet troppet opp.

– Jeg har vært med i journalistikken i over 30 år. Dette er ikke bare den alvorligste situasjonen jeg har opplevd, men den alvorligste situasjonen norske medier har vært i noen gang, sier leder i Norsk journalistlag, Thomas Spence til Kanpanje. Vi tar på største alvor den inntektssvikten som avisene har, men man må også bidra til å skape sunne og bærekraftige medier. Man kan ikke la måneds- og kvartalsresultater agjøre hvor mange medier man skal ha i fremtiden. De kuttene som varsles er store, og det kan bety at den redaksjonelle kraften til å skape nye redaksjonelle produkter blir så svekket at man ikke klarer det, sier Spence til Kampanje.

Schibstedkonsernet gjennomførte et kutt i størrelsesordenen 400 millioner kroner i 2012, de nye kuttene vil ventelig befinne seg i samme størrelsesorden etter hva AGI erfarer. Kuttene vil blant annet komme innen trykk og distribusjon når mediehusene nå går gjennom sine kostnader med lupe. Samtidig viser årsrapporten for 2013, som ble publisert ved inngangen til påske at Schibsted-toppene fikk et kraftig inntektshopp i 2013 gjennom mediekonsernets aksjebonuser.

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676