I Adweek var det den 31. mars en artikkel om den tendensen vi begynner å høre flere og flere ganger. Digitale utgivelser går tilbake til også å bruke print.
Mange utgivere kjemper for å tjene penger på digitale utgivelser, og mange e-commerce-forretninger begynner nå å ta den gamle trykte katalog med i sine kanalvalg.
I artikkelen står det bl.a., at flere online-only forhandlere har sendt kataloger – slike ordentlig gammeldagse papirkataloger – til sine kunders fysiske postkasser.
Ethan Trask fra One Kings Lane har innrømmet at konseptet “digital-til-print” synes å øke.
– Å sette penger i print er kanskje ikke det første man tenker på å gjøre, men vi elsker alle produkter, og vi elsker magasiner og bøker, så jeg tror at det å vise vårt ”brand” i den fysiske verden er veldig viktig. Det hjelper folk til å huske varemerket, uttaler Ethan Trask.
Luksus e-commerce-nettstedet Net-a-Porter lanserte Porter, et motemagasin som utkommer annenhver måned, og koster 10 $. Også Editorialist er et print spin-off av et digitalt nettsted. Editorialist utkommer to ganger årlig. – Vi undersøkte hvordan vi kan nå alle våre kunders berøringspunkter i løpet av en dag, sier Kate Davidson Hudson fra Editorialist. – Den store manglende brikken i puslespillet var – ironisk nok – et fysisk medium.
Kundene er muligens godt fornøyde med å ha et fysisk medium av sin normale on-line brand. Men kan det også lønne seg? One Kings Lane opplevde et boost i omtalen av sitt varemerke på de sosiale mediene etter at de hadde sendt ut sin printede katalog. Editorialist.com opplevde mye, mye bredere omtale av forskjellige produkter som hadde blitt vist i sitt hard-copy magasin.
– Det overgikk alle våre forventninger, sier de hos Kate Davidson Hudson.