Ricoh skrur av lysene på alle sine skilt på verdens Miljødag 5. juni. Dette gjelder selvsagt også skiltene på Ricoh Norges hovedkontor i Nydalen i Oslo og på avdelingskontorene rundt om i landet. Skiltene i New York, London og Sydney er selvforsynt med energi og får lov til å lyse også denne dagen. Dette er ett av mange tiltak Ricoh iverksetter i juni måned som ledd i kampanjen «Ricoh Global Eco Action Month». Målet er å skape økt miljøbevissthet.
Tor Fredriksen, kvalitets- og miljøsjef i Ricoh Norge, sier: «For Ricoh er miljø og bærekraft ikke bare fokusområder, men egne bedriftsstrategier. Å skape en positiv endring for miljøet handler ikke minst om å hjelpe våre kunder med å oppdage hvordan økonomi og miljø kan gå hånd i hånd, så vel som å ha et kontinuerlig miljøfokus i våre egne aktiviteter.»
«Ricoh Global Eco Action» startet for ni år siden, i 2006. Årets fokus handler om å dele miljøbevissthet med hverandre. Selskapet ønsker å forene krefter med ansatte over hele verden, familier, venner, lokale innbyggere og kunder for å øke omfanget av miljøtiltak.
«I et multinasjonalt selskap som Ricoh kan vi handle både globalt og lokalt», sier Tor Fredriksen. «Her på Oslo-kontoret har vi for eksempel engasjert oss i ByBi-prosjektet for å bidra til å begrense nedgangen i antall pollinerende insekter», fortsetter Fredriksen og minner om at ByBi arrangerer karneval og opptog i Oslo under Verdens miljødag (du finner mer informasjon på www.bybi.no).
Alle Ricoh-ansatte vil nå bli bedt om å signere en miljøerklæring. Slik skal alle vise at de forplikter seg til å delta aktivt i miljøtiltak hjemme og i nærmiljøet så vel som på kontoret. Ricoh skal samarbeide med offentlige virksomheter og bedrifter over hele kloden om å lage «Eco Action Day»-arrangementer, og kunder vil bli oppfordret til å sette sine multifunksjonsmaskiner, skrivere og andre enheter i eco-modus.
Miljøvennlige skilt
Skiltene som ikke skal slukkes under Verdens miljødag 5. juni, er selvforsynt med energi. Selv om skiltene ikke lyser i dårlig vær, håper Ricoh at budskapet de formidler, vil øke miljøbevisstheten hos mange. Ricohs skilt på Times Square ble montert i 2010 og var det første i New York City som ikke er koblet til strømnettet. I fjor ble miljøvennlige skilt satt opp i London og Sidney. Skiltene i New York og Sydney drives av solenergi, mens skiltet i London drives av kraft fra både sol og vind.
Du finner mer informasjon på www.ricoh.no og www.ricoh.com/environment .