Xeikon fokuserer på digitalt emballasjetrykk

PUBLISERT: 3 juni 2014
OPPDATERT: 3 juni
Daniel Augustin, skandinavisk marketingsjef, her flankert av sine kollegaer Claes Rydman (th) og Mats Edén (tv).
Daniel Augustin, skandinavisk marketingsjef, her flankert av sine kollegaer Claes Rydman (th) og Mats Edén (tv).

Gå på Café og bli inspirert til utvikling av forretningen. Xeikon Cafe 2014 ga rike muligheter for å se mange eksempler på løsninger, og muligheter til å diskutere med både spesialister og kollegaer.

Konseptet Xeikon Café, hvor totale produksjonsløsninger blir presentert og diskutert i samarbeide med partnere og kunder ble tatt til nye høyder på årets arrangement i hovedkontoret i Antwerpen. I et messelignende arrangement, med omkring 500 deltagere over tre dager hadde Xeikon oppstilt seks kjørende produksjonsløsninger innenfor digitalt emballasjetrykk (både kopper og esker), etikettrykk, in-mold (IML), heat transfer og innleggssedler.

I forbindelse med produksjonslinjene ble det vist både inline, nearline og offline konverteringsløsninger, og her hadde Xeikon invitert et stort utvalg av samarbeidspartnere, som hadde installert stands og utstyr, som de villig viste frem, deriblant Grafisk Maskinfabrik, som fikk en stor eksponering på arrangementet.

Fire forskjellige seminarspor ga muligheten til å høre om den teknikk eller de løsninger som hadde spesiell interesse. På et eget business spor kunne man høre om hvordan Xeikons kunder har opplevd at den digitale teknologi har endret de forretningsmessige spilleregler, og blant annet gitt en langt større integrasjon mellom kunde og trykkeri, til fordel for begge parter.

Fokus på digitalt emballasjetrykk
Ifølge Xeikons skandinaviske marketingsjef Daniel Augustin, har Xeikon siden Fespa 2013 fokusert spesielt på digitalt emballasjetrykk. Det er et marked i rask vekst og man mener å ha noen spesielle fordeler å tilby. Det gjelder spesielt 3000-serien, en simplex printer som fås i tre hastigheter og i to bredder (se faktaboks) og som er oppgraderbar mellom de enkelte modellene. På den måten kan man gradvis øke produktiviteten etter hvert som behovet oppstår.

 Faktaboks

 Modell  Xeikon 3030  Xeikon 3030+  Xeikon 3300  Xeikon 3050  Xeikon 3500
 Printbredde  322 mm  322 mm  322 mm  508 mm  508 mm
 Hastighet 5 farger  9,6 m/min. opp til 350 gram  15,0 m/min. opp til 300 gram  19,2 m/min. opp til 250 gram  9,6 m/min. opp til 350 gram  19,2 m/min. opp til 250 gram

Med teknologier som QA-I toner, som er godkjent til bruk sammen med tørre matvarer og Durable Cleartoner, en digitalt påført beskyttelseslakk som kan påføres partielt, har man løsninger som er særdeles attraktive for både pharma- og matvareindustrien. Man kan med denne løsningen fremstille emballasje som både er slitesterk og i høy trykkvalitet.

Med en av Xeikons andre tonere, ICE toner, kan man utvide paletten av oppgaver, da fikseringstemperaturen er helt nede på 85 grader. Det gir bl.a. muligheten til å printe på en rekke materialer som eller var forbeholdt andre trykkteknologier, typisk materiale som skal varmebehandles i den påfølgende produksjonsprosessen. På Xeikon Café demonstrerte man trykk på et plastmateriale fra Treofan, som siden blir innstøpt (in-mold) i plastikkspann, bøtter, beholdere m.m.

Vectorizer konseptet henter stanseinformasjonen ut av pdf'en og omsetter det til strekkodeinformasjon som stansemaskinen kan lese.
Vectorizer konseptet henter stanseinformasjonen ut av pdf’en og omsetter det til strekkodeinformasjon som stansemaskinen kan lese.

Xeikon har dessuten utviklet Vectorizer konseptet, hvor stanseinformasjonen hentes ut fra pdf-filen og i forbindelse med trykkingen printes sammen med trykket som strekkodeinformasjon. Deretter kan laserstansen avlese koden umiddelbart før materialet kjører inn i laserstansen. Med denne løsningen til digital utstansning kan man imøtekomme den stadig stigende etterspørselen på versjoneringer, kampanjeemballasjer, private labels m.m.

Laserstans er i en modningsfase

Laserstans i produksjon. Man kan ikke med det blotte øye se laserstrålen skjære, men på fotoet (1/50 sek.) kan man se at det oppstår kortvarige flammer. Her er det GM's løsning implementert inline på en etikettproduserende Xeikon 3300 .
Laserstans i produksjon. Man kan ikke med det blotte øye se laserstrålen skjære, men på fotoet (1/50 sek.) kan man se at det oppstår kortvarige flammer. Her er det GM’s løsning implementert inline på en etikettproduserende Xeikon 3300 .

For å få den optimale fleksibilitet på de små produksjoner som digital trykking muliggjør, er laserstans nesten en nødvendighet. Tidligere har laserstansning gitt en dårligere kvalitet, noe som har manifestert seg i over- eller understansning og ”svidde” kanter. Men med løsningene fra henholdsvis Highcon og Grafisk Maskinfabrik ser det ut til at kvaliteten er på plass. På Xeikon Café viste man Highkons løsning til emballasjestansning og GMs til etiketter. Hastigheten i laserstansingen kan ikke holde følge med printeren ved full hastighet, så hvis man ikke vil senke hastigheten, behøver man en inline buffer eller en offline løsning.

Adm. Direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik øste av sine store kunnskaper om etikett- og emballasjemarkedet generelt, og om laserstansing spesielt.
Adm. Direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik øste av sine store kunnskaper om etikett- og emballasjemarkedet generelt, og om laserstansing spesielt.

Administrerende direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik fortalte at laserstansingsutstyr fortsatt er ganske dyrt på grunn av den laserteknologien man anvender, hvor laserstrålen holdes på et konstant høyt nivå. Han forventer dog at man innen kort tid vil se drastiske prisreduksjoner, i takt med at man går over til Peak Power Lasere, som både har en lavere innkjøpspris og et lavere strømforbruk enn de laserne man har benyttet hittil.

Digitalt trykk og just-in-time

Guy Colbourne fra C&P Packaging (th) sammen med sin kollega Nick Muckley.
Guy Colbourne fra C&P Packaging (th) sammen med sin kollega Nick Muckley.

Administrerende direktør Guy Colebourne fra C&P Packaging i England fortalte på businesskonferansen om deres erfaringer med å gå over til digitalt emballasjeprint. De er opprinnelig spesialisert i emballering av særlig matvarer og har egenutviklet og patentert adskillige pakkemaskiner. Trykking foregikk inntil for få år siden eksternt, men så valgte de å gå inn i trykkingen også og det 100% digitalt.

C&P Packaging valgte Xeikon 3500 printeren av flere grunner. Som spesialist i innpakning av matvarer var det avgjørende at toneren er matvaregodkjent. Av produktivitetshensyn er en printbredde på vel 50 cm interessant, og av rene kostnadshensyn er det interessant å ikke skulle benytte primer. Men til slutt var det naturligvis den totale løsningen: teknologi, service og økonomi som gjorde utslaget.

Den aller største gevinsten har vært at man nå kan produsere etter prinsippet just-in-time. Tidligere ville produksjonen av emballasje med trykk ta opp mot fire uker, mens inn- og utgående varer hopet seg opp i lagerhallene. Guy Colebourne forteller at de har redusert det samlede fabrikkarealet til en fjerdedel, uten å gå ned i produksjonskapasitet, primært på grunn av denne omleggingen. Mengden av produkter som tidligere måtte avskrives på grunn av foreldelse, skader m.m. er likedan redusert markant. Så konklusjonen er at de har fått en betydelig bedre cashflow, og på grunn av dette en bedre inntjening.

For deres kunder har det betydd at de kan endre emballasjelayout med kort varsel, de behøver ikke lage forecast, det er ingen nevneverdig søppelproduksjon og kvaliteten er generelt hevet.

Hvor godtfolk er…
…kommer godtfolk til. Xeikon har med sitt Café konsept skapt et virkelig interessant forum for bedrifter med interesser i digital produksjon. Først og fremst som inspirasjon, men også som et forum hvor nye og gamle kunder kan møte hverandre, og hvor man har en sjanse til å komme helt tett på utviklere og spesialister. På gjensyn på neste Xeikon Café.

Lenker:
www.xeikoncafe.com
www.seetheproof.com

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1