Xeikon fokuserer på digitalt emballasjetrykk

PUBLISERT: 3 juni 2014
OPPDATERT: 3 juni
Daniel Augustin, skandinavisk marketingsjef, her flankert av sine kollegaer Claes Rydman (th) og Mats Edén (tv).
Daniel Augustin, skandinavisk marketingsjef, her flankert av sine kollegaer Claes Rydman (th) og Mats Edén (tv).

Gå på Café og bli inspirert til utvikling av forretningen. Xeikon Cafe 2014 ga rike muligheter for å se mange eksempler på løsninger, og muligheter til å diskutere med både spesialister og kollegaer.

Konseptet Xeikon Café, hvor totale produksjonsløsninger blir presentert og diskutert i samarbeide med partnere og kunder ble tatt til nye høyder på årets arrangement i hovedkontoret i Antwerpen. I et messelignende arrangement, med omkring 500 deltagere over tre dager hadde Xeikon oppstilt seks kjørende produksjonsløsninger innenfor digitalt emballasjetrykk (både kopper og esker), etikettrykk, in-mold (IML), heat transfer og innleggssedler.

I forbindelse med produksjonslinjene ble det vist både inline, nearline og offline konverteringsløsninger, og her hadde Xeikon invitert et stort utvalg av samarbeidspartnere, som hadde installert stands og utstyr, som de villig viste frem, deriblant Grafisk Maskinfabrik, som fikk en stor eksponering på arrangementet.

Fire forskjellige seminarspor ga muligheten til å høre om den teknikk eller de løsninger som hadde spesiell interesse. På et eget business spor kunne man høre om hvordan Xeikons kunder har opplevd at den digitale teknologi har endret de forretningsmessige spilleregler, og blant annet gitt en langt større integrasjon mellom kunde og trykkeri, til fordel for begge parter.

Fokus på digitalt emballasjetrykk
Ifølge Xeikons skandinaviske marketingsjef Daniel Augustin, har Xeikon siden Fespa 2013 fokusert spesielt på digitalt emballasjetrykk. Det er et marked i rask vekst og man mener å ha noen spesielle fordeler å tilby. Det gjelder spesielt 3000-serien, en simplex printer som fås i tre hastigheter og i to bredder (se faktaboks) og som er oppgraderbar mellom de enkelte modellene. På den måten kan man gradvis øke produktiviteten etter hvert som behovet oppstår.

 Faktaboks

 Modell  Xeikon 3030  Xeikon 3030+  Xeikon 3300  Xeikon 3050  Xeikon 3500
 Printbredde  322 mm  322 mm  322 mm  508 mm  508 mm
 Hastighet 5 farger  9,6 m/min. opp til 350 gram  15,0 m/min. opp til 300 gram  19,2 m/min. opp til 250 gram  9,6 m/min. opp til 350 gram  19,2 m/min. opp til 250 gram

Med teknologier som QA-I toner, som er godkjent til bruk sammen med tørre matvarer og Durable Cleartoner, en digitalt påført beskyttelseslakk som kan påføres partielt, har man løsninger som er særdeles attraktive for både pharma- og matvareindustrien. Man kan med denne løsningen fremstille emballasje som både er slitesterk og i høy trykkvalitet.

Med en av Xeikons andre tonere, ICE toner, kan man utvide paletten av oppgaver, da fikseringstemperaturen er helt nede på 85 grader. Det gir bl.a. muligheten til å printe på en rekke materialer som eller var forbeholdt andre trykkteknologier, typisk materiale som skal varmebehandles i den påfølgende produksjonsprosessen. På Xeikon Café demonstrerte man trykk på et plastmateriale fra Treofan, som siden blir innstøpt (in-mold) i plastikkspann, bøtter, beholdere m.m.

Vectorizer konseptet henter stanseinformasjonen ut av pdf'en og omsetter det til strekkodeinformasjon som stansemaskinen kan lese.
Vectorizer konseptet henter stanseinformasjonen ut av pdf’en og omsetter det til strekkodeinformasjon som stansemaskinen kan lese.

Xeikon har dessuten utviklet Vectorizer konseptet, hvor stanseinformasjonen hentes ut fra pdf-filen og i forbindelse med trykkingen printes sammen med trykket som strekkodeinformasjon. Deretter kan laserstansen avlese koden umiddelbart før materialet kjører inn i laserstansen. Med denne løsningen til digital utstansning kan man imøtekomme den stadig stigende etterspørselen på versjoneringer, kampanjeemballasjer, private labels m.m.

Laserstans er i en modningsfase

Laserstans i produksjon. Man kan ikke med det blotte øye se laserstrålen skjære, men på fotoet (1/50 sek.) kan man se at det oppstår kortvarige flammer. Her er det GM's løsning implementert inline på en etikettproduserende Xeikon 3300 .
Laserstans i produksjon. Man kan ikke med det blotte øye se laserstrålen skjære, men på fotoet (1/50 sek.) kan man se at det oppstår kortvarige flammer. Her er det GM’s løsning implementert inline på en etikettproduserende Xeikon 3300 .

For å få den optimale fleksibilitet på de små produksjoner som digital trykking muliggjør, er laserstans nesten en nødvendighet. Tidligere har laserstansning gitt en dårligere kvalitet, noe som har manifestert seg i over- eller understansning og ”svidde” kanter. Men med løsningene fra henholdsvis Highcon og Grafisk Maskinfabrik ser det ut til at kvaliteten er på plass. På Xeikon Café viste man Highkons løsning til emballasjestansning og GMs til etiketter. Hastigheten i laserstansingen kan ikke holde følge med printeren ved full hastighet, så hvis man ikke vil senke hastigheten, behøver man en inline buffer eller en offline løsning.

Adm. Direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik øste av sine store kunnskaper om etikett- og emballasjemarkedet generelt, og om laserstansing spesielt.
Adm. Direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik øste av sine store kunnskaper om etikett- og emballasjemarkedet generelt, og om laserstansing spesielt.

Administrerende direktør Uffe Nielsen fra Grafisk Maskinfabrik fortalte at laserstansingsutstyr fortsatt er ganske dyrt på grunn av den laserteknologien man anvender, hvor laserstrålen holdes på et konstant høyt nivå. Han forventer dog at man innen kort tid vil se drastiske prisreduksjoner, i takt med at man går over til Peak Power Lasere, som både har en lavere innkjøpspris og et lavere strømforbruk enn de laserne man har benyttet hittil.

Digitalt trykk og just-in-time

Guy Colbourne fra C&P Packaging (th) sammen med sin kollega Nick Muckley.
Guy Colbourne fra C&P Packaging (th) sammen med sin kollega Nick Muckley.

Administrerende direktør Guy Colebourne fra C&P Packaging i England fortalte på businesskonferansen om deres erfaringer med å gå over til digitalt emballasjeprint. De er opprinnelig spesialisert i emballering av særlig matvarer og har egenutviklet og patentert adskillige pakkemaskiner. Trykking foregikk inntil for få år siden eksternt, men så valgte de å gå inn i trykkingen også og det 100% digitalt.

C&P Packaging valgte Xeikon 3500 printeren av flere grunner. Som spesialist i innpakning av matvarer var det avgjørende at toneren er matvaregodkjent. Av produktivitetshensyn er en printbredde på vel 50 cm interessant, og av rene kostnadshensyn er det interessant å ikke skulle benytte primer. Men til slutt var det naturligvis den totale løsningen: teknologi, service og økonomi som gjorde utslaget.

Den aller største gevinsten har vært at man nå kan produsere etter prinsippet just-in-time. Tidligere ville produksjonen av emballasje med trykk ta opp mot fire uker, mens inn- og utgående varer hopet seg opp i lagerhallene. Guy Colebourne forteller at de har redusert det samlede fabrikkarealet til en fjerdedel, uten å gå ned i produksjonskapasitet, primært på grunn av denne omleggingen. Mengden av produkter som tidligere måtte avskrives på grunn av foreldelse, skader m.m. er likedan redusert markant. Så konklusjonen er at de har fått en betydelig bedre cashflow, og på grunn av dette en bedre inntjening.

For deres kunder har det betydd at de kan endre emballasjelayout med kort varsel, de behøver ikke lage forecast, det er ingen nevneverdig søppelproduksjon og kvaliteten er generelt hevet.

Hvor godtfolk er…
…kommer godtfolk til. Xeikon har med sitt Café konsept skapt et virkelig interessant forum for bedrifter med interesser i digital produksjon. Først og fremst som inspirasjon, men også som et forum hvor nye og gamle kunder kan møte hverandre, og hvor man har en sjanse til å komme helt tett på utviklere og spesialister. På gjensyn på neste Xeikon Café.

Lenker:
www.xeikoncafe.com
www.seetheproof.com

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01