Amedia legger ned trykkeriet i Stokke

rbMediekonsernet Amedia har besluttet å legge ned sitt trykkeri på Borgeskogen industrifelt i Stokke kommune i Vestfold. De 77 ansatte ved trykkeriet mister jobben. Nedleggelsen innebærer at de avisene som i dag produseres ved trykkeriet blir flyttet til Amedias andre trykkerier i Lillestrøm og Larvik. Nedleggelsen vil bli fullført i løpet av seks til ni måneder.

Det er Amedias jakt på kostnadsbesparelser i et fallende papiravismarked som har utløst behovet for å slanke organisasjonen. Flere av konsernets trykkerier er blitt vurdert opp mot hverandre. Nå er konklusjonen klar: Amedia har besluttet å legge ned sitt trykkeri på Borgeskogen industrifelt i Stokke kommune.

– Vi har hatt et godt samarbeid med de tillitsvalgte. Dette har vært en vanskelig beslutning, men vi opplever at det har vært gode drøftinger i prosessen, sier konserndirektør John Kvadsheim i en pressemelding. Han legger til at det vil bli etablert et eget omstillingsprogram for dem som blir berørt.

Samtidig er de 100 ansatte ved NR. 1 Trykk AS i Lillestrøm glade for at Amedia har valgt å beholde dette trykkeriet.
– Jeg har vært veldig spent. Nå er vi glade, selv om gleden har en litt lei bismak. Trykkeriet i Stokke blir lagt ned i stedet, og for dem som arbeider der er det selvsagt trist, sier tillitsvalgt for drøyt 80 trykkeriansatte i NR. 1 Trykk AS i Lillestrøm, Anne Rønningsbakk.

Det er det synkende opplaget på papiravisene og optimalisering av produksjonsprosessene som har ført til overkapasitet i trykkeriene.
Amedia er eid av LO, flere fagforbund, Telenor Media Invest og stiftelsen Fritt Ord.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: