Munken sertifisert i henhold til EUs miljømerking

PUBLISERT: 15 september 2014
OPPDATERT: 21 mars

Arctic Paper Munkedals har nylig sertifisert alle sine papirtyper i henhold til EUs offisielle miljømerke EU Ecolabel.
Avansert miljø-og miljømerking er ikke nytt i Arctic Paper Munkedals. Design og bokkvalitetene innenfor Munkens spekter har lenge vært produsert av grønne råvarer fra skogbruket som er sertifisert i henhold til den internasjonale standard FSCTM (Forest Stewardship Council) og PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification).
I mange år har også flere av fabrikkens produkter vært autorisert i henhold til Svanen (den nordiske miljømerkingen) som såkalt kontrollert papir. I de nordiske landene der Svanen er en godt etablert merkevare har kundene lenge kunnet velge Munken med god dokumentasjon på at papiret er produsert på en miljømessig godkjent måte.
– Vi valgte EU Ecolabel ettersom vi opererer i et internasjonalt marked, med Europa som vårt hovedmarked. EU Ecolabel dekker alle aspekter av et produkts livssyklus, noe som nettopp er det løftet vi ønsker å kommunisere til våre kunder, sier Anders Fransson, teknologi og miljøkoordinator i Arctic Paper Group.
EU Ecolabel får gradvis økende gjennomslag. I noen år har man i trykkeribransjen kunnet merke trykksaker med EU Ecolabel, noe som har økt etterspørselen etter sertifiserte papirtyper. Stadig miljøsertifiserer flere og flere trykkerier sin produksjon.
– Vi har sett en jevn økning i etterspørselen etter sertifiserte papirprodukter blant kundene; interessen for holdbarhet i forhold til miljøet er veldig stort i bransjen. EU Ecolabel omfatter både produksjon av råstoff og produksjon av papir, med alle aspekter av utslipp til luft og vann, kjemikalier, energi og ressursbruk og avfallshåndtering. Det er en svært bred etikett, sier Anders Fransson.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324