En studie utført av Amsterdam Metallized Products viser at emballasje med metalltrykk gjennomsnittelig selges til en pris som er 28% høyere enn de produkter som ikke har metalltrykk.
Man undersøkte 30 forskjellige slags tannpasta, slik de tok seg ut i en rekke supermarkedkjeder i Holland.
Overordnet sett var tannpastaen enten uinnpakket eller i sekundær emballasje. 77% av tannpastaene var i sekundær emballasje og i gjennomsnitt var prisen på tannpasta i sekundær emballasje 88 % dyrere enn uinnpakkede tannpastatuber.
53 % av tannpastaene hadde metalltrykk i en eller annen form. Gull, sølv, holografi, diffraksjonsmønstre og metallfarger. Metallfargene var benyttet direkte på tuben og/eller på emballasjen. Generelt var prisen på tannpastaene med metallfarger på emballasjen 28 % høyere enn de som ikke hadde det.
Uten å forholde seg til produktene for øvrig, tyder det på at sekundær emballasje og metalltrykk har en positiv effekt på den opplevde verdi av varen.