– Markedet for digital trykking av emballasje er i sin spede begynnelse, og vi er i tett dialog med de tidlige brukerne for bedre å forstå kundenes behov, sier Aurelio Maruggi, visepresident og daglig leder for HPs Inkjet High-Speed Production Solutions Division.
– I våre diskusjoner med kunder om funksjoner og funksjonalitet de trenger, er det blitt klart at inkjet ikke er en nisje i markedet, men at det vil bli hovedtrenden, akkurat som vi har sett det bli i direktereklame, publisering og generell kommersiell trykking.
Nå har HP utviklet en simplex versjon av sin T-serie for emballasjemarkedet. Første installasjon er hos det tsjekkiske selskapet Obaly Morava.
I samarbeid med KBA, er HP i gang med å utvikle en printer som bruker et papirtransportsystem utviklet av KBA og blekkutskriftsystem utviklet av HP. Printeren vil bli markedsført eksklusivt av HP. Målgruppen for denne printeren er bølgepappmarkedet. Spesifikasjonene er i ferd med å sluttføres i samarbeid med utvalgte potensielle kunder.
– Ved å samarbeide om dette prosjektet oppnår vi bedre produkter og kortere utviklingstid, sier Aurelio Maruggi. – Men dette prosjektet handler om bølgepappmarkedet. Vi fortsetter som konkurrenter i alle andre markeder.
Printeren er basert på termisk inkjet som de andre høyhastighets inkjetprinterne i HPs portefølje. Med primer er termisk inkjet nesten som skapt for emballasjemarkedet. Skriveren skriver ut på brunt kraftpapir og andre lignende typer emballasje. Ingen spesialmedier er nødvendige.
Nærmere detaljer om dette nye produktet vil bli annonsert i de kommende månedene.