Bøtelagt for kartellsamarbeid

PUBLISERT: 16 desember 2014
OPPDATERT: 21 mars

Konvolutt- og spesialinnpakkingsleverandøren Bong har blitt bøtelagt av EU-kommisjonen for ulovlig kartellsamarbeid. Sammen med fire europeiske konvoluttprodusenter har Bong i mer enn fire år, 2003 – 2008, seg imellom kommet overens om å øke prisene i stedet for å konkurrere med hverandre, ifølge EU-kommisjonen.

Bøteleggingen av Bong oppgis til knapt 30 millioner kroner (3,1 millioner euro). Bøtelagt er også fabrikantene Tompala (Estland), Mayer-Kuvert (Tyskland) samt Hamelin og GPV (begge Frankrike). Sammenlagt skal partene betale drøyt 180 millioner kroner i bøter.

Undersøkelsen startet i september 2010 på EU-kommisjonens eget initiativ. Resultatet viste at det overordnede målet for kartellet var å fordele kundene mellom seg og samordne salgsprisene. Produktene ble oftest kjøpt av faste distributører og store selskaper i Danmark, Frankrike, Tyskland, Norge, Sverige og Storbritannia. Gjennom en rekke ulike møter iscenesatt på høyeste ledernivå samordnet kartellet sine anbudssvar mot europeiske kunder, kom overens om prisforhøyelser og utvekslet kommersiellt sensitiv informasjon, skriver EU-kommisjonen.

– Alle bruker konvolutter. Når karteller setter opp prisene på hverdagsprodukter gjør de det på bekostning av millioner av européere. Kommisjonens kamp mot karteller straffer en slik oppførsel og fungerer også avskrekkende for å beskytte konsumentene. I denne saken har vi lukket konvolutten, forseglet den og levert den tilbake til avsenderen med et tydelig budskap: ikke lur dine kunder, sier Margrethe Vestager, som har ledet EU-kommisjonens undersøkelser.

AGI har forsøkt å få tak i ansvarlige fra Bong for en kommentar uten å lykkes. Mogens Hallager, Skandinaviadirektør, vil ikke kommentere saken og konsernets administrerende direktør, Stéphane Hamelin, har ikke vært tilgjengelig for kommentarer.

– Det er viktig for Bong å legge dette bak seg og fokusere på å utvikle virksomheten. De hendelser som årsaket den Europeiske kommisjonens undersøkelse er i mange tilfeller mer enn ti år gamle. Vi er ikke enige i alle deler av myndighetens utredning. Likevel har vi besluttet å gå med på et forlik for å få en slutt på denne prosessen og kunne gå videre, sier Stéphane Hamelin i en presseuttalelse.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1