Mangel på talent og kvalifisert kompetanse innen opplevelsesbasert design er stor og firmaer har vansker med å møte kundenes økte designkrav på produkter og tjenester. Det sier utdanningsvirksomheten Hyper Island etter et studium blant bransjefolk innen opplevelsesbasert design. Studiet ble utførst som et beslutningsgrunnlag til det nye programmet Master of Arts innen nettopp Experience Design som starter i Manchester til våren.
– Det er en tydelig kløft mellom hva konsumenter forventer seg og hva varemerkene kan levere, hvilket kan bli utrolig kostbart for firmaene, sier Lauren Currie, programansvarlig på Hyper Island og peker på at designere kan hjelpe firmaer med å stenge denne kløften gjennom nye tankemønstre.
– Design handler ikke lenger om skjermer og apps, det handlar om å på nytt forestille seg hvordan vi lever, arbeider og leker i dag og hvilken rolle teknikk har i alla situasjoner, sier Lauren Currie.
I studiumet gjorde man også observasjonen at konsumentopplevelsen kommer til å spille en viktigere rolle i konkurransen enn pris og produkt. Andelen firmaer som kommer til å ville differensiere seg og utvikle konsumentopplevelsen gjennom opplevelsesbasert design forventes å øke. Dette fører i sin tur med seg økt etterspørsel etter talent og kompetanse som kan designe opplevelser som møter og overstiger konsumentens forventninger.
– Det popper opp stadig flere seriøse start-up firmaer og behovet for å skille seg ut øker. De firmaene som innser at design kan være en nøkkelfaktor til fremgang og tar kompetansemangelen på alvor er de som kommer til å lede utviklingen innen sin bransje, sier Johanna Frelin, adm dir på Hyper Island.