Dårlig design stopper forretninger

PUBLISERT: 16 desember 2014
OPPDATERT: 16 desember

Hyper-smallMangel på talent og kvalifisert kompetanse innen opplevelsesbasert design er stor og firmaer har vansker med å møte kundenes økte designkrav på produkter og tjenester. Det sier utdanningsvirksomheten Hyper Island etter et studium blant bransjefolk innen opplevelsesbasert design. Studiet ble utførst som et beslutningsgrunnlag til det nye programmet Master of Arts innen nettopp Experience Design som starter i Manchester til våren.
– Det er en tydelig kløft mellom hva konsumenter forventer seg og hva varemerkene kan levere, hvilket kan bli utrolig kostbart for firmaene, sier Lauren Currie, programansvarlig på Hyper Island og peker på at designere kan hjelpe firmaer med å stenge denne kløften gjennom nye tankemønstre.
– Design handler ikke lenger om skjermer og apps, det handlar om å på nytt forestille seg hvordan vi lever, arbeider og leker i dag og hvilken rolle teknikk har i alla situasjoner, sier Lauren Currie.
I studiumet gjorde man også observasjonen at konsumentopplevelsen kommer til å spille en viktigere rolle i konkurransen enn pris og produkt. Andelen firmaer som kommer til å ville differensiere seg og utvikle konsumentopplevelsen gjennom opplevelsesbasert design forventes å øke. Dette fører i sin tur med seg økt etterspørsel etter talent og kompetanse som kan designe opplevelser som møter og overstiger konsumentens forventninger.
– Det popper opp stadig flere seriøse start-up firmaer og behovet for å skille seg ut øker. De firmaene som innser at design kan være en nøkkelfaktor til fremgang og tar kompetansemangelen på alvor er de som kommer til å lede utviklingen innen sin bransje, sier Johanna Frelin, adm dir på Hyper Island.

Les videre

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1