Dårlig design stopper forretninger

PUBLISERT: 16 desember 2014
OPPDATERT: 16 desember

Hyper-smallMangel på talent og kvalifisert kompetanse innen opplevelsesbasert design er stor og firmaer har vansker med å møte kundenes økte designkrav på produkter og tjenester. Det sier utdanningsvirksomheten Hyper Island etter et studium blant bransjefolk innen opplevelsesbasert design. Studiet ble utførst som et beslutningsgrunnlag til det nye programmet Master of Arts innen nettopp Experience Design som starter i Manchester til våren.
– Det er en tydelig kløft mellom hva konsumenter forventer seg og hva varemerkene kan levere, hvilket kan bli utrolig kostbart for firmaene, sier Lauren Currie, programansvarlig på Hyper Island og peker på at designere kan hjelpe firmaer med å stenge denne kløften gjennom nye tankemønstre.
– Design handler ikke lenger om skjermer og apps, det handlar om å på nytt forestille seg hvordan vi lever, arbeider og leker i dag og hvilken rolle teknikk har i alla situasjoner, sier Lauren Currie.
I studiumet gjorde man også observasjonen at konsumentopplevelsen kommer til å spille en viktigere rolle i konkurransen enn pris og produkt. Andelen firmaer som kommer til å ville differensiere seg og utvikle konsumentopplevelsen gjennom opplevelsesbasert design forventes å øke. Dette fører i sin tur med seg økt etterspørsel etter talent og kompetanse som kan designe opplevelser som møter og overstiger konsumentens forventninger.
– Det popper opp stadig flere seriøse start-up firmaer og behovet for å skille seg ut øker. De firmaene som innser at design kan være en nøkkelfaktor til fremgang og tar kompetansemangelen på alvor er de som kommer til å lede utviklingen innen sin bransje, sier Johanna Frelin, adm dir på Hyper Island.

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Her er årets Pantonefarge!

Pantone Color Institute har valgt Mocha Mousse som årets Pantone-farge i 2025.
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_