Charlie Hebdo utsolgt på rekordtid

PUBLISERT: 15 januar 2015
OPPDATERT: 21 mars

Charlie2-smallEn uke etter massakren på det franske satirebladet Charlie Hebdos redaksjon i Paris, da 12 personer ble skutt ihjel av islamistiske ekstremister, har salget av bladet gått i været. To millioner eksemplarer av nr 1178, det første nummeret etter den skjebnesvangre hendelsen, ble utsolgt på bare minutter. Leserne sto bokstavelig talt i kø foran bladkioskene rundt om i byen for å få tak i et eksemplar av den attråverdige trykksaken.
For å møte den økte etterspørselen har utgiveren nå bestemt at det trykte opplaget skal økes til fem millioner eksemplarer fremover. Eksemplarer av nummer 1178 ligger allerede ute på Ebay til høystbydende. Før massakren hadde bladet et snittopplag på 60 000.
200 eksemplarer av magasinet er ventet til Norge de neste dagene, og Narvesen Continental i Oslo vil være eneste utsalgssted her til lands. I mellomtiden kan bladet leses gratis digitalt hos Issuu.com.

Like populært var ikke den tyrkiske dagsavisen Cumhuriets beslutning om å trykke et firesiders innlegg med satiretegninger av profeten Muhammed. Politi sperret og hindret distribusjonen og ikke før innleggene var fjernet kunne avisens biler få lov til å forlate trykkeriet. Ifølge NBC News har avisens utgivere besluttet at de ikke kommer til å publisere noen satiretegninger av hensyn til «den religiøse følsomheten og synsfriheten». Avispersonalet mottok hundretalls dødstrusler etter den første beslutningen om publisering.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324