Få ting forventes å påvirke trykkerbransjen mer enn “Functional Printing” og “The Internet of Things (IoT)”. Dette er den påstanden Don Carli vil underbygge på det nært forestående Sign & Print Skandinavia.
Functional Printing skiller seg ut fra det vi vanligvis kaller grafisk trykk. I stedet for bare å plassere farge på papir, handler Functional Printing om å tilføye strukturer, egenskaper eller funksjoner, det være seg mekaniske, kjemiske, elektriske og interaktive, som det blant annet kjennes til fra visse innovative emballasjedesign.
I motsetning til det tradisjonelle trykkmarkedet forventes Functional Printing å vokse med tosifrede prosenttall de neste årene, og spesielt intelligent og/eller interaktiv emballasje vil være i bresjen for utviklingen.
Det er viktig å forstå synergien mellom Functional Printing og The Internet of Things, hvis man vil være i trykkmarkedet, sier Don Carli. IoT ble beskrevet første gang i 1999 av brand manager Kevin Ashton fra Proctor & Gambler, som et nettverk av milliarder av unike nettverkstilknyttede enheter. Etter hvert vil alt utstyr i hjemmene og arbeidsplassene ha unike ip-adresser og være istand til å kommunisere med hverandre. Og her skal trykksaken spille med.
Få hele foredraget på Sign & Print Skandinavia og benytt anledningen til å besøke Nordens største grafiske utstilling. Les mer her.