Functional Printing vil endre trykkmarkedet

PUBLISERT: 26 januar 2015
OPPDATERT: 21 mars

don_carli_new-390x291Få ting forventes å påvirke trykkerbransjen mer enn “Functional Printing” og “The Internet of Things (IoT)”. Dette er den påstanden Don Carli vil underbygge på det nært forestående Sign & Print Skandinavia.
Functional Printing skiller seg ut fra det vi vanligvis kaller grafisk trykk. I stedet for bare å plassere farge på papir, handler Functional Printing om å tilføye strukturer, egenskaper eller funksjoner, det være seg mekaniske, kjemiske, elektriske og interaktive, som det blant annet kjennes til fra visse innovative emballasjedesign.
I motsetning til det tradisjonelle trykkmarkedet forventes Functional Printing å vokse med tosifrede prosenttall de neste årene, og spesielt intelligent og/eller interaktiv emballasje vil være i bresjen for utviklingen.
Det er viktig å forstå synergien mellom Functional Printing og The Internet of Things, hvis man vil være i trykkmarkedet, sier Don Carli. IoT ble beskrevet første gang i 1999 av brand manager Kevin Ashton fra Proctor & Gambler, som et nettverk av milliarder av unike nettverkstilknyttede enheter. Etter hvert vil alt utstyr i hjemmene og arbeidsplassene ha unike ip-adresser og være istand til å kommunisere med hverandre. Og her skal trykksaken spille med.
Få hele foredraget på Sign & Print Skandinavia og benytt anledningen til å besøke Nordens største grafiske utstilling. Les mer her.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1