Kosmetikkgiganten L’Oreal og etikettleverandøren Avery Dennison har innledet et samarbeid for å identifisere og minske emballasjeetiketters miljøpåvirkning i løpet av hele sin livssyklus.
Som et første skritt har Avery Dennison Greenprint (et verktøy for livssyklusanalyse som ble lansert i 2010) resultert i en vurdering som viser hvordan tynnere etikettmateriale kan redusere miljøpåvirkningen.
– Vi tror på en holdbar forsyningskjede, det er innebygd i vår forretningside, men vi kan ikke arbeide alene. Det er viktig at alle i verdikjeden samarbeider – materialleverandører, trykkere, konsumenter og gjenvinnere, sier David Wolbach, vice adm dir, Packaging Hair, L’Oreal Americas.
Ifølge L’Oreal identifiserer Greenprint-metoden etikettmaterialet ut og inn, fra råvareutvinning til produksjon og anvendelse. Med denne tilnærmingsmetoden identifiseres hvor den største miljøpåvirkningen er, og hvordan dette skal endres.
Metoden har guidet L’Oreal til å endre etikettløsningene for noen av sine ledende produkter. Blant annet har bytte av materiale fra Avery Dennison Global Co-Ex-film til Global MDO redusert miljøpåvirkningen radikalt på områder som fossile materialer, vannforbruk, energiforbruk, utslipp av drivhusgasser og fast avfall.