Samarbeid minsker etiketters miljøpåvirkning

PUBLISERT: 26 januar 2015
OPPDATERT: 21 mars

LOreal_smallKosmetikkgiganten L’Oreal og etikettleverandøren Avery Dennison har innledet et samarbeid for å identifisere og minske emballasjeetiketters miljøpåvirkning i løpet av hele sin livssyklus.
Som et første skritt har Avery Dennison Greenprint (et verktøy for livssyklusanalyse som ble lansert i 2010) resultert i en vurdering som viser hvordan tynnere etikettmateriale kan redusere miljøpåvirkningen.
– Vi tror på en holdbar forsyningskjede, det er innebygd i vår forretningside, men vi kan ikke arbeide alene. Det er viktig at alle i verdikjeden samarbeider – materialleverandører, trykkere, konsumenter og gjenvinnere, sier David Wolbach, vice adm dir, Packaging Hair, L’Oreal Americas.
Ifølge L’Oreal identifiserer Greenprint-metoden etikettmaterialet ut og inn, fra råvareutvinning til produksjon og anvendelse. Med denne tilnærmingsmetoden identifiseres hvor den største miljøpåvirkningen er, og hvordan dette skal endres.
Metoden har guidet L’Oreal til å endre etikettløsningene for noen av sine ledende produkter. Blant annet har bytte av materiale fra Avery Dennison Global Co-Ex-film til Global MDO redusert miljøpåvirkningen radikalt på områder som fossile materialer, vannforbruk, energiforbruk, utslipp av drivhusgasser og fast avfall.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768