Ifølge en amerikansk undersøkelse ønsker trykksakskjøpere mer hjelp fra papirleverandørene i valget av papir. I dag er de fleste valg basert på hva et spesifikt trykkeri kan levere.
I den 33 sider lange rapporten har man spurt opp mot 200 trykksakskjøpere om: Hvem de spør til råds; hvem de kjøper papir hos; og hvor de får deres informasjon fra. Og svarene peker i retning av at det er trykkeriet som har det avgjørende ordet når papiret velges. Især når det dreier seg om digitaltrykk synes valgmulighetene å være meget innskrenkede.
Trykksakskjøperne søker gjerne selv opp informasjon på nettet, men ser gjerne en mer strukturert informasjon fra papirleverandørene, gjerne i form av forskjellige events.
– Rapporten avslører en stor mulighet for både papirleverandørene og trykkeriene for i fellesskap å kunne utdanne og informere trykksakskjøperne, sier John Zarwan som har medvirket i fremstillingen av rapporten.
– Trykksakskjøperne vil ha mer oppmerksomhet fra papirleverandørene, og det er en utfordring som papirleverandørene kan høste store fordeler av, hvis de tar grep på riktig måte, avslutter John Zarwan.
Rapporten kan bestilles her.