Lønner automatisering av ferdiggjøring seg?

PUBLISERT: 9 februar 2015
OPPDATERT: 21 mars

whitepaperVil du være konkurransedyktig i dagens trykkmarked er det avgjørende at produksjonen er effektiv. Derfor har mange grafiske virksomheter hatt fokus på automatisering av prepress og trykkeprosessene. Men langt på vei har ferdiggjøringen blitt forbigått.

Det skyldes mange forskjellige årsaker. F. eks. at ferdiggjøringsutstyr ofte er mer mekanisk enn elektronisk, at utstyret kun betjenes leilighetsvis og at operatørene har andre funksjoner som gjør at man ikke ser dette arbeidet som en ekstrakostnad.

Men det er mange grunner til at automatisering av ferdiggjøringsprosessene kan lønne seg, ifølge Richard Romano, som har skrevet et whitepaper om fordelene ved dette. Blant annet er den generelle tendensen til mange små jobber en avgjørende faktor, hvor hver eneste omstilling koster produksjonstid. En annen viktig grunn er at automatisering garanterer ensartethet og færre feil.

Rapporten er gratis og kan nedlastes her.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams