Til tross for at Ricoh hadde Sign & Printmessens største stand har det vært kø der for å se de nye maskinene. Tidigligere har de vært vist frem og demonstrert i England, eller man har kunnet lese om dem i AGIs tester. Men nå var de her på messen, og flere av de kunne også kjøpes for snarlig levering. Alt dette ifølge Tommy Segelberg, som er ansvarlig for production printing i Norden. Det nordiske innslaget var synlig, og man kunne høre folk snakke både på svensk, finsk, dansk og norsk på standen.
Anders Österberg er produktsjef for den lateks storformatsskriveren som det ble vist en prototype av på messen for to år siden, men som nå er leveringsklar. Dette er første gang Ricoh presenterer en egen storformatskriver, utstyrt med Ricohs egne printhoder for lateksblekk. Ricoh er markedsledende leverandør av produksjonsmaskiner i Sverige. Nå satser man på at alle kunder skal komplettere med storformat. Med sin satsning på lateksblekket, som er løsemiddelfritt, behøver ikke kundene tenke på luftutsug. Det gjør at også in-plant kunder i bymiljø kan være målgruppe for skriveren.
Gull, sølv og hvitt
Det produktet det snakkes mest om på messen er Ricoh Pro C7110, som her hadde nordisk premiere. Der får brukeren dels en vanlig A3++ skriver, dels mulighet til å kjøre på plast og kompliserte materialer og dessuten muligheten til å kjøre gull, sølv eller hvitt blekk. Det hvite er selvsagt helt avgjørende for eksempel ved trykk på plast eller materialer som siden skal strykes over på for eksempel en svart t-skjorte.
Storebror Pro C9110 – som kan kjøre helt opp til 150 sider i minuttet – kommer man til å begynne å kunne levere om rundt en måned. Også denne har nordisk premiere på messen, og den første maskinen kommer til å være på plass hos en kunde om en måned. Dette er en maskin som er mer fokusert på høy produksjon, så her er ikke fargemulighetene med. Til gjengjeld kan den kjøre ut et ark som er 70 cm langt og 34 cm bredt. Det gjør at man kan kjøre sekssiders A4, hvilket er et produkt som er meget etterspurt.
For at det skal bli noen produkter i det hele tatt, så trengs det kreative ideer. Derfor har Ricoh lagt ned et stort arbeid i alt – fra et enormt panoramabilde fra savannen i bakgrunnen på standen, til masser av kule trykksaker som utnytter de nye mulighetene og inspirerer kreative mennesker til å tøye sine grenser.
Selv om det kom mange publikummere til Sign & Print, så var det mange som måtte holde seg hjemme og holde hjulene i gang. Derfor har Ricoh lagd en film fra sin stand, denne kan du nå titte på her.