Amedia med digital lansering i Finnmark

PUBLISERT: 24 februar 2015
OPPDATERT: 24 februar
Papiravisene fortsetter, men nå lanseres iFinnmark på nettet.
Papiravisene fortsetter, men nå lanseres iFinnmark på nettet.

Denne uka lanserte Amedia sin nye satsing i Finnmark. Flaggskipet har fått navnet iFinnmark.no og målet er å samle hele fylkets befolkning.
– Vi samler krefter digitalt. Det har resultert i iFinnmark.no. Vi skal fortsatt ha papiraviser, men vi forsøker å samle hele Finnmark på nett. Vi tror ikke de i øst har vondt av å lese om ting i vest og omvendt, sier redaktør i mediehuset Finnmark, Arne Reginiussen til Nrk.
De to regionale avisene for Finnmark vest og øst, Finnmarken og Finnmark Dagblad har tidligere bekreftet nedbemanning i begge avisene.

– Alle mediekonsern har tøffe tider utenom Nrk. Utfordringer er det bestandig, men vi satser tungt digitalt nå, sier redaktøren.
Digitalt er Nordlys.no er fortsatt størst i Nord-Norge, men iFinnmark.no ønsker å utfordre Avisa Nordland om å være nest største nettavis i den nordligste landsdelen.

En del av innholdet på iFinnmark vil man måtte abonnere på via en betalingsløsning, noe stadig flere lokalaviser også gjør, men dette gjelder ikke nyheter. Abonnentene vil få tilgang til feature og reportasjestoff, der tilfeldige surfere bare får se overskrifter og kun kan klikke seg videre etter å velge en betalingsmodell. – Nyhetsflyten vår skal ikke lukkes bak betalingsmur, sier Martiniussen til Nrk.

Papiravisene for de to regionene vil fortsette å komme ut.
– Det er allerede bestemt at vi fortsatt skal komme ut med både Finnmarken og Finnmark Dagblad. De består, sier redaktøren til Nrk.

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676