Amedia med digital lansering i Finnmark

PUBLISERT: 24 februar 2015
OPPDATERT: 24 februar
Papiravisene fortsetter, men nå lanseres iFinnmark på nettet.
Papiravisene fortsetter, men nå lanseres iFinnmark på nettet.

Denne uka lanserte Amedia sin nye satsing i Finnmark. Flaggskipet har fått navnet iFinnmark.no og målet er å samle hele fylkets befolkning.
– Vi samler krefter digitalt. Det har resultert i iFinnmark.no. Vi skal fortsatt ha papiraviser, men vi forsøker å samle hele Finnmark på nett. Vi tror ikke de i øst har vondt av å lese om ting i vest og omvendt, sier redaktør i mediehuset Finnmark, Arne Reginiussen til Nrk.
De to regionale avisene for Finnmark vest og øst, Finnmarken og Finnmark Dagblad har tidligere bekreftet nedbemanning i begge avisene.

– Alle mediekonsern har tøffe tider utenom Nrk. Utfordringer er det bestandig, men vi satser tungt digitalt nå, sier redaktøren.
Digitalt er Nordlys.no er fortsatt størst i Nord-Norge, men iFinnmark.no ønsker å utfordre Avisa Nordland om å være nest største nettavis i den nordligste landsdelen.

En del av innholdet på iFinnmark vil man måtte abonnere på via en betalingsløsning, noe stadig flere lokalaviser også gjør, men dette gjelder ikke nyheter. Abonnentene vil få tilgang til feature og reportasjestoff, der tilfeldige surfere bare får se overskrifter og kun kan klikke seg videre etter å velge en betalingsmodell. – Nyhetsflyten vår skal ikke lukkes bak betalingsmur, sier Martiniussen til Nrk.

Papiravisene for de to regionene vil fortsette å komme ut.
– Det er allerede bestemt at vi fortsatt skal komme ut med både Finnmarken og Finnmark Dagblad. De består, sier redaktøren til Nrk.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper
Durst Group kjøper Callas Software