Danske trykksaker øker fortsatt i Norge

PUBLISERT: 2 mars 2015
OPPDATERT: 21 mars
eksport
Danskenes eksportmarkeder i tall. Klikk på bildet for å se det større.

I 2013 økte utflaggingen av norske trykkoppdrag til Danmark med 31,1 prosent, og den totale verdien målt i danske kroner kom opp i 757,5 millioner.

Tallene fra den danske grafiske bransjen er hentet fra Danmarks Statistik. Norge troner klart på toppen av listen over Danmarks eksportmarkeder innen grafisk industri. Sverige er nummer to med 607 millioner (nedgang på 2 %), mens Tyskland er nummer tre med 198,7 millioner danske kroner. USA øker med 113,1 prosent i 2013, og kommer med 75,5 millioner opp på femteplass på listen.

Norge – et eksporteventyr

Den kraftige veksten i Norge legger ingen demper på ytterligere danske ambisjoner på det norske trykkmarkedet.
– Det er blant annet det høye norske lønnsnivå som er med på å sette landets trykkeribransje under press. Trykkeriene har overkapasitet, men også høye priser. Den danske bransjen kan levere på tidsfristene og til lavere priser, sier Michael Brochmann.

Bransjesjef i Grafisk bransjeforening, print og kommunikasjon, Magnus Thorkildsen, sier i en kommentar til Media Monitor at mye av veksten i 2013 skyldes nedleggelsen av Hjemmet Mortensen og Colorprint i Norge i 2012.

– Mange trykkoppdrag endte opp i Danmark da, og slo ut på statistikken. Danskene har for øvrig satset stort på eksport til Norge det siste året, så vi merker dem nok mer nå enn tidligere.
Brochmann peker på at den svake norske kronekursen nok har bidratt til å snu denne trenden hittil i år, og han sier også at salg og markedsføring er et satsingsområde for bransjeforeningen i år. De skal ha 30 selgere fra grafisk bransje på kurs nå i mars og april.

Beslutningen om å legge ned norske Aller Trykk og flytte produksjonen til det gjenværende Aller-trykkeriet i Danmark innen september 2015 vil nok likevel medføre at Norge fortsatt vil trone på toppen av det danske eksportmarkedet.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676