
I 2013 økte utflaggingen av norske trykkoppdrag til Danmark med 31,1 prosent, og den totale verdien målt i danske kroner kom opp i 757,5 millioner.
Tallene fra den danske grafiske bransjen er hentet fra Danmarks Statistik. Norge troner klart på toppen av listen over Danmarks eksportmarkeder innen grafisk industri. Sverige er nummer to med 607 millioner (nedgang på 2 %), mens Tyskland er nummer tre med 198,7 millioner danske kroner. USA øker med 113,1 prosent i 2013, og kommer med 75,5 millioner opp på femteplass på listen.
Norge – et eksporteventyr
Den kraftige veksten i Norge legger ingen demper på ytterligere danske ambisjoner på det norske trykkmarkedet.
– Det er blant annet det høye norske lønnsnivå som er med på å sette landets trykkeribransje under press. Trykkeriene har overkapasitet, men også høye priser. Den danske bransjen kan levere på tidsfristene og til lavere priser, sier Michael Brochmann.
Bransjesjef i Grafisk bransjeforening, print og kommunikasjon, Magnus Thorkildsen, sier i en kommentar til Media Monitor at mye av veksten i 2013 skyldes nedleggelsen av Hjemmet Mortensen og Colorprint i Norge i 2012.
– Mange trykkoppdrag endte opp i Danmark da, og slo ut på statistikken. Danskene har for øvrig satset stort på eksport til Norge det siste året, så vi merker dem nok mer nå enn tidligere.
Brochmann peker på at den svake norske kronekursen nok har bidratt til å snu denne trenden hittil i år, og han sier også at salg og markedsføring er et satsingsområde for bransjeforeningen i år. De skal ha 30 selgere fra grafisk bransje på kurs nå i mars og april.
Beslutningen om å legge ned norske Aller Trykk og flytte produksjonen til det gjenværende Aller-trykkeriet i Danmark innen september 2015 vil nok likevel medføre at Norge fortsatt vil trone på toppen av det danske eksportmarkedet.