Offsettrykkere studerer variabel trykk i rotasjonspresser

PUBLISERT: 2 mars 2015
OPPDATERT: 2 mars

Den 15–16 april 2015 er det nok en gang satt av tid for den nordiske samarbeidsforeningen The
Nordic Offset Printing Association (NOPA) å møtes, denne gang i Berlin. Valget av sted betinges av at Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin men på flere trykkeristeder. For NOPAs medlemmer kan det være interessant å finne ut mer om denne metoden for å personalisere masseprodukter.

Foruten en teknisk og forretningsmessig presentasjon av Springers inkjetintegrasjon forteller ett av Tysklands ledende e-handelsfirmaer, Otto Group, om betydelsen av papir. Peter Ollén fra Grafisk Forum/AGI gir sitt syn på gevinst- og vekstmuligheter i den grafiske bransjen, og Staffan Hulthén fra Rampanel peker på trender og paradokser innen trykte og digitale medier. Ifølge forhåndsinformasjon
virker det som om brukernes motstand mot reklame vokser innen digitale medier, hvilket kan gavne trykket.

Bransjeorganisasjonen Bundesverband Druck und Medien gir et bilde av den tyske grafiske industrien, og deltakerne får også høre hvordan det svenske ”oppstikkerfirmaet” arifiQ automatiserer ordre- og tilbudsprosessen i samarbeid med bl.a. Agfa.

Møtet avsluttes med studiebesøk i Springers trykkeri og hos Laserline, som er et e-handelstrykkeri
med arkoffset og digitaltrykk.

Om NOPA
Røttene til NOPA går tilbake til 1970-tallet. Mer formelt ble foreningen etablert i 1999 under navnet The Nordic Association of Heatset Printers (NAHP) som en interesseforening for heatsettrykkerier. I 2011 ble konseptet utvidet til alle større offsettrykkerier, og navnet ble endret til The Nordic Offset Printing Association, NOPA. Organisasjonens formål er å være et eksklusivt møteforum og nettverk for ledende offsettrykkere i Norden og Baltikum og deres leverandører. NOPA arrangerer seminarer og studiebesøk og har de siste årene kunnet notere et voksende antall deltakere på møtene og flere medlemmer.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong