Den 15–16 april 2015 er det nok en gang satt av tid for den nordiske samarbeidsforeningen The
Nordic Offset Printing Association (NOPA) å møtes, denne gang i Berlin. Valget av sted betinges av at Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin men på flere trykkeristeder. For NOPAs medlemmer kan det være interessant å finne ut mer om denne metoden for å personalisere masseprodukter.
Foruten en teknisk og forretningsmessig presentasjon av Springers inkjetintegrasjon forteller ett av Tysklands ledende e-handelsfirmaer, Otto Group, om betydelsen av papir. Peter Ollén fra Grafisk Forum/AGI gir sitt syn på gevinst- og vekstmuligheter i den grafiske bransjen, og Staffan Hulthén fra Rampanel peker på trender og paradokser innen trykte og digitale medier. Ifølge forhåndsinformasjon
virker det som om brukernes motstand mot reklame vokser innen digitale medier, hvilket kan gavne trykket.
Bransjeorganisasjonen Bundesverband Druck und Medien gir et bilde av den tyske grafiske industrien, og deltakerne får også høre hvordan det svenske ”oppstikkerfirmaet” arifiQ automatiserer ordre- og tilbudsprosessen i samarbeid med bl.a. Agfa.
Møtet avsluttes med studiebesøk i Springers trykkeri og hos Laserline, som er et e-handelstrykkeri
med arkoffset og digitaltrykk.
Om NOPA
Røttene til NOPA går tilbake til 1970-tallet. Mer formelt ble foreningen etablert i 1999 under navnet The Nordic Association of Heatset Printers (NAHP) som en interesseforening for heatsettrykkerier. I 2011 ble konseptet utvidet til alle større offsettrykkerier, og navnet ble endret til The Nordic Offset Printing Association, NOPA. Organisasjonens formål er å være et eksklusivt møteforum og nettverk for ledende offsettrykkere i Norden og Baltikum og deres leverandører. NOPA arrangerer seminarer og studiebesøk og har de siste årene kunnet notere et voksende antall deltakere på møtene og flere medlemmer.