Offsettrykkere studerer variabel trykk i rotasjonspresser

PUBLISERT: 2 mars 2015
OPPDATERT: 2 mars

Den 15–16 april 2015 er det nok en gang satt av tid for den nordiske samarbeidsforeningen The
Nordic Offset Printing Association (NOPA) å møtes, denne gang i Berlin. Valget av sted betinges av at Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin men på flere trykkeristeder. For NOPAs medlemmer kan det være interessant å finne ut mer om denne metoden for å personalisere masseprodukter.

Foruten en teknisk og forretningsmessig presentasjon av Springers inkjetintegrasjon forteller ett av Tysklands ledende e-handelsfirmaer, Otto Group, om betydelsen av papir. Peter Ollén fra Grafisk Forum/AGI gir sitt syn på gevinst- og vekstmuligheter i den grafiske bransjen, og Staffan Hulthén fra Rampanel peker på trender og paradokser innen trykte og digitale medier. Ifølge forhåndsinformasjon
virker det som om brukernes motstand mot reklame vokser innen digitale medier, hvilket kan gavne trykket.

Bransjeorganisasjonen Bundesverband Druck und Medien gir et bilde av den tyske grafiske industrien, og deltakerne får også høre hvordan det svenske ”oppstikkerfirmaet” arifiQ automatiserer ordre- og tilbudsprosessen i samarbeid med bl.a. Agfa.

Møtet avsluttes med studiebesøk i Springers trykkeri og hos Laserline, som er et e-handelstrykkeri
med arkoffset og digitaltrykk.

Om NOPA
Røttene til NOPA går tilbake til 1970-tallet. Mer formelt ble foreningen etablert i 1999 under navnet The Nordic Association of Heatset Printers (NAHP) som en interesseforening for heatsettrykkerier. I 2011 ble konseptet utvidet til alle større offsettrykkerier, og navnet ble endret til The Nordic Offset Printing Association, NOPA. Organisasjonens formål er å være et eksklusivt møteforum og nettverk for ledende offsettrykkere i Norden og Baltikum og deres leverandører. NOPA arrangerer seminarer og studiebesøk og har de siste årene kunnet notere et voksende antall deltakere på møtene og flere medlemmer.

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

To nye delmesser får premiere på Fespa i Barcelona

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er "The place for experts", som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
FotoJet-2025-11-05T132301.202-768x512
To nye delmesser får premiere på Fespa i Barcelona

Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Canon-sem-1024x683
Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.
packforthefuture
Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo