Som et ledd i strategien om å styrke forretningsområdene service og forbruksvarer har Heidelberg valgt å kjøpe det hollandske firmaet European Printing Service Group (PSG). Prisen er ikke offentliggjort.
En sterk markedsposisjon
PSG har en sterk markedsposisjon med omkring 400 ansatte i Benelux-landene og Søreuropa. PSG genererer over halvparten av sin omsetning fra service og forbruksvarer og er derfor relevante for Heidelberg, som ønsker å være mindre avhengig av maskinsalg.
Målet er økt omsetning på service og forbruksvarer
Det er Heidelbergs mål på litt lenger sikt, at minst halvparten av konsernets omsetning skal være basert på annet enn maskinsalg. Med kjøpet av PSG får Heidelberg tilført en omsetning på omkring 130 millioner Euro, hvorav mer enn halvparten kommer fra service og forbruksvarer. Dermed skulle omsetningen på service og forbruksvarer i Heidelberg-regi være oppe på omkring 40 prosent.
PSG passer perfekt til Heidelberg
– PSG’s styrker innenfor service og forbruksvarer og deres store kundeportefølje gjør dem særdeles attraktive for oss, sier Heidelbergs administrerende direktør, Gerold Linzbach. –Vi har eliminert de uprofitable produktene og udvider nå vår portefølje for å komme tilbake til en positiv vekst.