For å bedre forstå bransjens behov og utfordringer har Drupa gjennomført en undersøkelse av bevegelser og trender i markedet. Det er den andre i rekken av undersøkelser frem mot Drupa 2016. Den seneste undersøkelsen er utført i november 2014, og er basert på mer enn 1.100 besvarelser fra grafiske firmaer og leverandører over hele kloden.
Optimismen blomstrer
Werner Matthias Dornscheidt, formann for styret i Messe Düsseldorf uttaler at undersøkelsens overordnede resultat er at bedriftene ser mer positivt på sin egen økonomiske situasjon. Om utsikten for de neste 12 måneder svarer 48 prosent at de forventer en forbedring i sin økonomiske situasjon, mens kun syv prosent forventer det motsatte.
Avansene faller
Men der optimismen tilsynelatende er intakt, så viser konkrete resultater at det stadig halter noe. 39 prosent forteller om økt salg og 22 prosent om fallende. Det er i seg selv ikke så dårlig, men sammenholdt med undersøkelsen fra januar 2014, er den positive avstanden mellom de som har økt salg og de som har fallende salg, redusert fra 27 til 17 prosent. Den negative tendensen viser seg også i at 43 prosent av virksomhetene rapporterer om synkende avanser, mens kun 16 prosent opplever at de stiger.
Kun få har omsetning fra annet enn print
En av årsakene til at det ikke går helt så godt, er at trykkeriene ikke for alvor har utvidet sitt forretningsområde ut til også å omfatte andre tjenester som f.eks. distribusjon, lagerhotell, kundekartoteker og nettbaserte tjenester. Kun 27 prosent av de forespurte svarer at de har mer enn 10 prosent av sin omsetning fra annet enn trykk.