På vei mot Drupa

PUBLISERT: 25 mars 2015
OPPDATERT: 21 mars

For å bedre forstå bransjens behov og utfordringer har Drupa gjennomført en undersøkelse av bevegelser og trender i markedet. Det er den andre i rekken av undersøkelser frem mot Drupa 2016. Den seneste undersøkelsen er utført i november 2014, og er basert på mer enn 1.100 besvarelser fra grafiske firmaer og leverandører over hele kloden.

Optimismen blomstrer
Werner Matthias Dornscheidt, formann for styret i Messe Düsseldorf uttaler at undersøkelsens overordnede resultat er at bedriftene ser mer positivt på sin egen økonomiske situasjon. Om utsikten for de neste 12 måneder svarer 48 prosent at de forventer en forbedring i sin økonomiske situasjon, mens kun syv prosent forventer det motsatte.

Avansene faller
Men der optimismen tilsynelatende er intakt, så viser konkrete resultater at det stadig halter noe. 39 prosent forteller om økt salg og 22 prosent om fallende. Det er i seg selv ikke så dårlig, men sammenholdt med undersøkelsen fra januar 2014, er den positive avstanden mellom de som har økt salg og de som har fallende salg, redusert fra 27 til 17 prosent. Den negative tendensen viser seg også i at 43 prosent av virksomhetene rapporterer om synkende avanser, mens kun 16 prosent opplever at de stiger.

Kun få har omsetning fra annet enn print
En av årsakene til at det ikke går helt så godt, er at trykkeriene ikke for alvor har utvidet sitt forretningsområde ut til også å omfatte andre tjenester som f.eks. distribusjon, lagerhotell, kundekartoteker og nettbaserte tjenester. Kun 27 prosent av de forespurte svarer at de har mer enn 10 prosent av sin omsetning fra annet enn trykk.

Les videre

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01