Selvlysende plakater med tradisjonell trykkteknologi

PUBLISERT: 25 mars 2015
OPPDATERT: 25 mars

Det har lyktes det finske forskningssenteret VTT å utvikle en plastfilm som man kan trykke OLED-farger (Organisk Lys Emitterende Diode) på, ved hjelp av tradisjonelle trykkmetoder som dyptrykk og serigrafi.

Større opplag og formater med OLED
OLED kjennes i dag fra blant annet mobiltelefoner, hvor displayet ofte er et OLED-display trykt på glass eller metall. Med VTT’s plastfilm kan man lage displays som er mange gange større enn tidligere og i meget større opplag. Dette åpner muligheten for å benytte dem som en slags selvlysende plakater, som med den nåværende teknologien vil holde seg selvlysende i opptil ett år.

Utviklet til tradisjonelle trykkmetoder
Da trykkmetodene er tradisjonelle grafiske, åpner dette et mulig marked for virksomheder som allerede benytter de ovennevnte teknologiene. De plastfilmene som anvendes til dette krever heller ikke spesielle omgivelser, hvilket gjør det ytterligere attraktivt for grafiske virksomheter.

Et helt nytt kampanjemedium
Raimo Korhonen, som leder utviklingsavdelingen hos VTT, sier at filmen er perfekt til kampanjer hvor man bruker store formater, og som alt annet straks vil tiltrekke seg stor oppmerksomhet på grunn av den selvlysende effekten. Han forteller også at plastfilmen i tillegg har The-Internet-of-Things potensiale.

Du kan få ytterligere informasjon ved å henvende deg til:
VTT Technical Research Centre of Finland Ltd
Markus Tuomikoski
Senior Scientist, tel. +358 40 730 9084
markus.tuomikoski@vtt.fi

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1