Selvlysende plakater med tradisjonell trykkteknologi

Det har lyktes det finske forskningssenteret VTT å utvikle en plastfilm som man kan trykke OLED-farger (Organisk Lys Emitterende Diode) på, ved hjelp av tradisjonelle trykkmetoder som dyptrykk og serigrafi.

Større opplag og formater med OLED
OLED kjennes i dag fra blant annet mobiltelefoner, hvor displayet ofte er et OLED-display trykt på glass eller metall. Med VTT’s plastfilm kan man lage displays som er mange gange større enn tidligere og i meget større opplag. Dette åpner muligheten for å benytte dem som en slags selvlysende plakater, som med den nåværende teknologien vil holde seg selvlysende i opptil ett år.

Utviklet til tradisjonelle trykkmetoder
Da trykkmetodene er tradisjonelle grafiske, åpner dette et mulig marked for virksomheder som allerede benytter de ovennevnte teknologiene. De plastfilmene som anvendes til dette krever heller ikke spesielle omgivelser, hvilket gjør det ytterligere attraktivt for grafiske virksomheter.

Et helt nytt kampanjemedium
Raimo Korhonen, som leder utviklingsavdelingen hos VTT, sier at filmen er perfekt til kampanjer hvor man bruker store formater, og som alt annet straks vil tiltrekke seg stor oppmerksomhet på grunn av den selvlysende effekten. Han forteller også at plastfilmen i tillegg har The-Internet-of-Things potensiale.

Du kan få ytterligere informasjon ved å henvende deg til:
VTT Technical Research Centre of Finland Ltd
Markus Tuomikoski
Senior Scientist, tel. +358 40 730 9084
markus.tuomikoski@vtt.fi

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: