Emballasjeproduksjonen digitaliseres raskt

PUBLISERT: 20 april 2015
OPPDATERT: 21 mars

carton-smallProdusenter av konsumentprodukter og emballasjeprodusentene står foran mange utfordringer i takt med krympende produktserier, nisjebaserte markeder og hurtig omsetning, noe som øker kravene på å raskt utplassere nye versjoner i butikkhyllene. Det har undersøkelsesfirmaet InfoTrends funnet ut i sitt nyeste studium ”Digitalisering av arbeidsflyten i emballasjebransjen og dens fremtid”.
I studiet konstateres det at selv om mange arbeidsmomenter allerede er ganske avhengig av digital teknologi, og de fleste andre snart kommer til å bli det, står alle de involverte likevel foran grunnleggende utfordringer angående kommunikasjon, jobbhåndtering, trykking og ferdiggjøring.
– I det nye studiet ville vi forstå hva det er som driver digitaliseringen av arbeidsflytene i emballasjeproduksjonen og hvordan programvarer og informasjonsutbytte muliggjør transformasjonen, sier Kaspar Roos, sjef for Infotrends Production Software Advisory Services, som fremholder at digital teknologi er nødvendig for å skape et bedre engasjement hos sluttkonsumenten.
– Varemerkeeiere er under press for å kunne håndtere et vedvarende eksploderende antall produktversjoner. Ved hjelp av digital teknologi kommer produktene raskere ut på markedet.
Rapportens formål er blant annet å:
• Beskrive emballasjemarkedet i termer av viktige interessenter, informasjonsutbytte og arbeidsflyt og muligheter for digital omlegging.
• Identifisere viktige drivkrefter for digital omlegging og emballasjeindustriens forsørgelseskjede, fra designerens skrivebord til leveranse i detaljhandelen.
• Finne de punkter i arbeidsflytene som de fleste vil ha hjelp til.
• Beskrive de viktigste segmentene og de beste leverandørene av programvarer for digitale arbetsflyt samt deres hovedprodukter.
• Gjøre et estimat om antallet emballasjekonverterere ut ifra virksomhetsområder, inklusive etiketter, fleksible emballasjer, falskartong og bølgepappkonvertering.
• Bedømme og lage prognoser om salg av arbeidsflyt i de ulike virksomhetsområdene.
• Bedømme etterspørsel etter nye verktøy for de kommende årene.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324