Emballasjeproduksjonen digitaliseres raskt

PUBLISERT: 20 april 2015
OPPDATERT: 21 mars

carton-smallProdusenter av konsumentprodukter og emballasjeprodusentene står foran mange utfordringer i takt med krympende produktserier, nisjebaserte markeder og hurtig omsetning, noe som øker kravene på å raskt utplassere nye versjoner i butikkhyllene. Det har undersøkelsesfirmaet InfoTrends funnet ut i sitt nyeste studium ”Digitalisering av arbeidsflyten i emballasjebransjen og dens fremtid”.
I studiet konstateres det at selv om mange arbeidsmomenter allerede er ganske avhengig av digital teknologi, og de fleste andre snart kommer til å bli det, står alle de involverte likevel foran grunnleggende utfordringer angående kommunikasjon, jobbhåndtering, trykking og ferdiggjøring.
– I det nye studiet ville vi forstå hva det er som driver digitaliseringen av arbeidsflytene i emballasjeproduksjonen og hvordan programvarer og informasjonsutbytte muliggjør transformasjonen, sier Kaspar Roos, sjef for Infotrends Production Software Advisory Services, som fremholder at digital teknologi er nødvendig for å skape et bedre engasjement hos sluttkonsumenten.
– Varemerkeeiere er under press for å kunne håndtere et vedvarende eksploderende antall produktversjoner. Ved hjelp av digital teknologi kommer produktene raskere ut på markedet.
Rapportens formål er blant annet å:
• Beskrive emballasjemarkedet i termer av viktige interessenter, informasjonsutbytte og arbeidsflyt og muligheter for digital omlegging.
• Identifisere viktige drivkrefter for digital omlegging og emballasjeindustriens forsørgelseskjede, fra designerens skrivebord til leveranse i detaljhandelen.
• Finne de punkter i arbeidsflytene som de fleste vil ha hjelp til.
• Beskrive de viktigste segmentene og de beste leverandørene av programvarer for digitale arbetsflyt samt deres hovedprodukter.
• Gjøre et estimat om antallet emballasjekonverterere ut ifra virksomhetsområder, inklusive etiketter, fleksible emballasjer, falskartong og bølgepappkonvertering.
• Bedømme og lage prognoser om salg av arbeidsflyt i de ulike virksomhetsområdene.
• Bedømme etterspørsel etter nye verktøy for de kommende årene.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong