Gelato vil revolusjonere trykkeribransjen

PUBLISERT: 20 april 2015
OPPDATERT: 21 mars
Foto:Gelato Group
Kundene kan også bestille sine trykksaker via Gelato Groups app. Foto: Gelato Group.

Norske Gelato Group, som har hovedkontor på Fornebu utenfor Oslo, tror ikke at trykkeribransjen er i ferd med å dø, bare at den er under endring. Det blir trykt færre aviser og magasiner, men selskapet satser nytt.
De har allerede trykkeritjenester for private, nå skal de også ut på bedriftsmarkedet. Satsingen har vært lønnsomt for selskapet, som i 2014 kunne skilte med rundt 70 prosent vekst på topplinjen, med en omsetning på over 168 millioner kroner. I 2015 satser de mot 400 millioner.

christian_saetherhaug_gelato
Christian Sæterhaug

– Vi ser en stor vekst i det digitale trykkmarkedet, og det forventes en dobling i størrelsen til 2024, sier Christian Sæterhaug, markedsdirektør i Gelato Group til E24.

Det er prosessen mellom kunden og trykkeriet Gelato vil digitalisere. Løsningene som lanseres denne uken er rettet mot bedriftsmarkedet, Gelato Globe. Den skal gjøre at administrasjonskostnadene ved trykkeritjenestene kan reduseres med 50 prosent.

– Våre beregninger viser at 80 prosent av den totale trykkostanden for små trykkeriordre er administrativt arbeid. Gjennom vår programvare fjerner vi dette ekstraarbeidet og gjør de standardiserte og enkle ordrene raskere, sier Sæterhaug. Løsningen gir også store økonomiske besparelser ettersom tidsbruken som virksomheter tradisjonelt har brukt på direkte kontakt med trykkerier blir redusert med mer enn 50 prosent. I tillegg reduseres shippingkostnader, samt at selskaper kan kutte unødvendige opplag av trykksakene.

– Deleøkonomien, som vi kjenner fra virksomheter som Uber og Airbnb, er nå utvidet til trykkeribransjen gjennom vår revolusjonerende løsning for håndtering av trykksaker, sier gründer og leder for Gelato Group, Henrik Müller-Hansen.

– Løsningen vår sørger for fornuftig ressursallokering som kutter både tidsbruk og kostnader for virksomheters anvendelse av trykksaker. Minst like viktig er at løsningen er miljøvennlig ettersom den fjerner behovet for å sende trykksaker over store avstander.

Digital plattform

Dette gjør de ved at tjenestene administrerer via Gelatos digitale plattform. En bedrift kan for eksempel laste opp en brosjyre i Gelatos sky, og så kan ansatte i andre land også få tilgang til å bestille. Sæterhaug forteller at om en ordre overstiger om lag 2.000 eksemplarer, så anbefaler de at kundene tar kontakt med et trykkeri.

Gelato eier ingen trykkerier selv, men sender innkommende ordre til det nærmeste trykkeriet i forhold til kundens foretrukne leveransested. Per idag samarbeider Gelato med såpass mange trykkerier at de kan levere i 40 land, og regner med å ha 50 land på listen innen året er omme. Tjenesten er spesialisert for bedrifter som skal ha små og mellomstore ordre for digitaltrykk. Tjenesten ble lansert i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark i forrige uke.

Gelato lanserer også en plugin til Adobe, som gjør at grafiske designere kan «drag and drop» sitt arbeid, som tilpasses Gelatos maler, eller jobbe rett i en av malene, slik at man ved et tastetrykk har bestilt trykk av det ferdige produktene.

Gelato Globe er en av de nye B2B-løsningene fra Gelato Group, som i dag er etablert i forbrukermarkedet gjennom trykkeritjenesten Optimalprint. Selskapet har 1,5 millioner kunder over hele Europa og får topprangeringer på online evalueringstjenester som Trustpilot.

Privateide Gelato Group, som til nå har holdt en lav offentlig profil, lanserte i forrige uke også Gelato Cloud, som er en trykkeriløsning for grafiske designere og andre kreatører.

Gelato Globe er tilgjengelig fra både desktop og mobil på www.gelatoglobe.com.
Gelato Cloud: gelatocloud.com
Optimalprint: optimalprint.com
Gelato Group: gelatogroup.com

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324