Europa leder an på mobilsurfing

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

Europeiske virksomheter er bedre til å trekke verdifull trafikk til sine websider fra mobiler og nettbrett enn de amerikanske. Samtidig øker topp-20 virksomhetenes forsprang på gjennomsnittet. Telekombransjen gjør det best, finansbransjen verst. Det viser en ny rapport fra Adobe. 

Europa går forbi USA når det gjelder å skape verdifull trafikk fra smarttelefoner og nettbrett.  Det kommer frem i rapporten Adobe Digital Index: EMEA Best of the Best, som offentliggjøres i forbindelse med Adobes årlige markedskonferanse, Adobe EMEA Summit 2015.  Rapporten tar for seg hvordan virksomheter klarer seg digitalt, på tvers av bransjer i Europa (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Skandinavia og Benelux).

Europa leder an

I 2014 opplevde britiske virksomheter at 31 prosent av nettbesøkene kom fra smarttelefoner, noe som er en økning på 8,4 prosent fra året før. Også i de nordiske landene var det en positiv utvikling. Her kom 25 prosent av besøkene fra smarttelefoner, en økning på 8,7 prosent. Med en økning på 5,6 prosent er Frankrike det landet i Europa med minst vekst, og det eneste europeiske landet slått av USA, som hadde en økning på 5,9 prosent.

Rapporten viser at virksomhetene som er best til å tiltrekke seg mobilbrukere fortsetter å vinne terreng. I Storbritannia opplevde virksomheter som er blant de 20 prosent beste at hele 52 prosent av besøkene kom fra smarttelefoner, en økning på 20,9 prosent fra året før. De beste virksomhetene i Tyskland og de nordiske landene så en økning på henholdsvis 16,4 og 16,0 prosent.

– Sammenlignet med året før er det stor forskjell mellom virksomheter med best resultat og de på bunnen. Trafikkandelen fra mobile enheter øker. Det kan bli et avgjørende konkurransehinder hvis virksomheter fortsetter å ha problemer med å drive trafikk fra den type enheter deres kunder bruker stadig mer tid på, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Telebransjen best – finans ligger etter

Virksomheter innen telekomindustrien er flinke til å lage mobilvennlige hjemmesider som samtidig får brukerne til å engasjere seg. I gjennomsnitt ble besøkende værende 7,23 minutter på sidene, noe som er lengre enn innen både detaljhandel, reiselivs-, media-, og underholdningsbransjen.

Verst står det til med finansbransjen, til tross for økende fokus på bl.a. mobil betaling.

– For finansbransjen er f.eks. gjennomsnittlig smarttelefon-trafikk 33 prosent lavere enn i mediebransjen.  Det kan henge sammen med økt fokus på sikkerhet og app-strategier, fremfor målrettet arbeid med å drive trafikk fra folks smarttelefoner til en mobilvennlig hjemmeside, sier Bodolla.

I medie- og underholdningsbransjen kommer gjennomsnittlig 29,1 prosent av besøkene fra smarttelefoner, mens de beste virksomhetene har en andel på 46,1 prosent.

Om undersøkelsen 

Adobe Digital Index baserer seg på erfaringer fra virksomheter hvis hjemmesider er blant de topp-20 prosent målt i forhold til bl.a. antall smarttelefon-besøk, konvertering, stickiness, interaksjon på sosiale medier og click-through rates. Les mer i den engelske pressemeldingen her.

 

Les videre

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

WERA starter det nye året med ny ledelse

Reklame, trykkeri- og kommunikasjonshuset WERA i Telemark rokerer i ledelsen og tar sats inn i 2024. Det betyr at tidligere daglig leder Kjersti Hole Haatveit overrekker stafettpinnen til Dag Brekke-Rasmussen.
Wera bild

Siste nytt

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi