Europa leder an på mobilsurfing

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

Europeiske virksomheter er bedre til å trekke verdifull trafikk til sine websider fra mobiler og nettbrett enn de amerikanske. Samtidig øker topp-20 virksomhetenes forsprang på gjennomsnittet. Telekombransjen gjør det best, finansbransjen verst. Det viser en ny rapport fra Adobe. 

Europa går forbi USA når det gjelder å skape verdifull trafikk fra smarttelefoner og nettbrett.  Det kommer frem i rapporten Adobe Digital Index: EMEA Best of the Best, som offentliggjøres i forbindelse med Adobes årlige markedskonferanse, Adobe EMEA Summit 2015.  Rapporten tar for seg hvordan virksomheter klarer seg digitalt, på tvers av bransjer i Europa (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Skandinavia og Benelux).

Europa leder an

I 2014 opplevde britiske virksomheter at 31 prosent av nettbesøkene kom fra smarttelefoner, noe som er en økning på 8,4 prosent fra året før. Også i de nordiske landene var det en positiv utvikling. Her kom 25 prosent av besøkene fra smarttelefoner, en økning på 8,7 prosent. Med en økning på 5,6 prosent er Frankrike det landet i Europa med minst vekst, og det eneste europeiske landet slått av USA, som hadde en økning på 5,9 prosent.

Rapporten viser at virksomhetene som er best til å tiltrekke seg mobilbrukere fortsetter å vinne terreng. I Storbritannia opplevde virksomheter som er blant de 20 prosent beste at hele 52 prosent av besøkene kom fra smarttelefoner, en økning på 20,9 prosent fra året før. De beste virksomhetene i Tyskland og de nordiske landene så en økning på henholdsvis 16,4 og 16,0 prosent.

– Sammenlignet med året før er det stor forskjell mellom virksomheter med best resultat og de på bunnen. Trafikkandelen fra mobile enheter øker. Det kan bli et avgjørende konkurransehinder hvis virksomheter fortsetter å ha problemer med å drive trafikk fra den type enheter deres kunder bruker stadig mer tid på, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Telebransjen best – finans ligger etter

Virksomheter innen telekomindustrien er flinke til å lage mobilvennlige hjemmesider som samtidig får brukerne til å engasjere seg. I gjennomsnitt ble besøkende værende 7,23 minutter på sidene, noe som er lengre enn innen både detaljhandel, reiselivs-, media-, og underholdningsbransjen.

Verst står det til med finansbransjen, til tross for økende fokus på bl.a. mobil betaling.

– For finansbransjen er f.eks. gjennomsnittlig smarttelefon-trafikk 33 prosent lavere enn i mediebransjen.  Det kan henge sammen med økt fokus på sikkerhet og app-strategier, fremfor målrettet arbeid med å drive trafikk fra folks smarttelefoner til en mobilvennlig hjemmeside, sier Bodolla.

I medie- og underholdningsbransjen kommer gjennomsnittlig 29,1 prosent av besøkene fra smarttelefoner, mens de beste virksomhetene har en andel på 46,1 prosent.

Om undersøkelsen 

Adobe Digital Index baserer seg på erfaringer fra virksomheter hvis hjemmesider er blant de topp-20 prosent målt i forhold til bl.a. antall smarttelefon-besøk, konvertering, stickiness, interaksjon på sosiale medier og click-through rates. Les mer i den engelske pressemeldingen her.

 

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage