Generasjonsskiftet i grafisk industri

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars
Dr Joe Webb
Dr Joe Webb

Dr Joe Webb, som vi blant annet har hatt fornøyelsen av å ha som foredragsholder på Sign & Print 2014, skriver i sin blogg på WhatTheyThink.com, at han tydeligt kan merke at lederne i de grafiske virksomhetene er preget av den tiden de bygget opp sine forretninger i.

Fra starten av 1970-tallet og frem til begynnelsen av 1990-årene steg den årlige grafiske omsetning per innbygger i USA fra 294 dollar til 534 dollar. Og når man bygger opp sin virksomhet i en slik vekstperiode kan man lett forledes til å tro at man er et forretningsmessig geni.

Fra 1992 og frem til 2014 er samme omsetning per innbygger mer enn halvert. Å drive forretning i en slik periode krever geni, ellers er du ikke der særlig lenge.

Joe Webb har i sin analyse tittet på hvilke forhold som ser ut til å være avgjørende for overlevelse, når bransjen som helhet er rammet av fallende etterspørsel, fallende trykkpriser, høyere materialomkostninger og stigende behov for utvikling.

Blant hans iakttakelser er:

  • Helt nye produkter heller enn add-ons
  • Investering i full digitalisering
  • Restrukturering av salgsprosessen innenfor new media og web-to-print
  • Færre faste omkostninger

Få mange flere råd ved å lese hele artikkelen her.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade