Generasjonsskiftet i grafisk industri

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars
Dr Joe Webb
Dr Joe Webb

Dr Joe Webb, som vi blant annet har hatt fornøyelsen av å ha som foredragsholder på Sign & Print 2014, skriver i sin blogg på WhatTheyThink.com, at han tydeligt kan merke at lederne i de grafiske virksomhetene er preget av den tiden de bygget opp sine forretninger i.

Fra starten av 1970-tallet og frem til begynnelsen av 1990-årene steg den årlige grafiske omsetning per innbygger i USA fra 294 dollar til 534 dollar. Og når man bygger opp sin virksomhet i en slik vekstperiode kan man lett forledes til å tro at man er et forretningsmessig geni.

Fra 1992 og frem til 2014 er samme omsetning per innbygger mer enn halvert. Å drive forretning i en slik periode krever geni, ellers er du ikke der særlig lenge.

Joe Webb har i sin analyse tittet på hvilke forhold som ser ut til å være avgjørende for overlevelse, når bransjen som helhet er rammet av fallende etterspørsel, fallende trykkpriser, høyere materialomkostninger og stigende behov for utvikling.

Blant hans iakttakelser er:

  • Helt nye produkter heller enn add-ons
  • Investering i full digitalisering
  • Restrukturering av salgsprosessen innenfor new media og web-to-print
  • Færre faste omkostninger

Få mange flere råd ved å lese hele artikkelen her.

Les videre

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk

Koenig & Bauer reorganiserer

For å komme nærmere nåværende og fremtidige kundebehov reduseres antall divisjoner fra tre til to, nemlig Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) og Special & New Technologies (S&T). Konsernets fokus vil fortsatt være på det høytvoksende emballasjemarkedet.
KB_01

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk