Dr Joe Webb, som vi blant annet har hatt fornøyelsen av å ha som foredragsholder på Sign & Print 2014, skriver i sin blogg på WhatTheyThink.com, at han tydeligt kan merke at lederne i de grafiske virksomhetene er preget av den tiden de bygget opp sine forretninger i.
Fra starten av 1970-tallet og frem til begynnelsen av 1990-årene steg den årlige grafiske omsetning per innbygger i USA fra 294 dollar til 534 dollar. Og når man bygger opp sin virksomhet i en slik vekstperiode kan man lett forledes til å tro at man er et forretningsmessig geni.
Fra 1992 og frem til 2014 er samme omsetning per innbygger mer enn halvert. Å drive forretning i en slik periode krever geni, ellers er du ikke der særlig lenge.
Joe Webb har i sin analyse tittet på hvilke forhold som ser ut til å være avgjørende for overlevelse, når bransjen som helhet er rammet av fallende etterspørsel, fallende trykkpriser, høyere materialomkostninger og stigende behov for utvikling.
Blant hans iakttakelser er:
- Helt nye produkter heller enn add-ons
- Investering i full digitalisering
- Restrukturering av salgsprosessen innenfor new media og web-to-print
- Færre faste omkostninger