Bølgen av fusjoner i den grafiske industrien er ikke over ennå. Undersøkelser viser at en av tre trykkeribedrifter (31 prosent) har overveid en sammenslåing, overtakelse eller salg i løpet av det siste året, dette ifølge Drupas andre globale trendrapport, Drupa Global Trends Report 2. Tallet er noe høyere enn forrige år (+3 prosent), ifølge rapporten.
Nesten halvparten av de forespurte har allerede gjennomgått en fusjon eller kommer til å gjøre det i løpet av året. Mange foretrekker samarbeid ettersom det er vanskelig å vokse organisk i nåværende økonomiske situasjoner der marginene er små. Gjennom strategiske allianser kan trykkerne istedet fokusere både på kjernevirksomheten og nye markeder.
Når det gjelder investeringer konstaterte halvparten av de intervjuede trykkerne (51 prosent) at de kommer til å investere i trykkteknologi. 48 prosent fortalte at de planlegger å investere i ferdiggjøring, mens 41 prosent vil investere i prepress og automatisering av arbeidsflyten.
39 prosent av trykkeriene vil i første rekke satse på digital firefargersoffset og 24 prosent av trykkeriene vil satse på offset. For emballasjetrykkerier er offset viktigst (31 prosent) mens fleksotrykk kommer på andre plass (25 prosent).
Drupa Global Trends Report 2 bygger på undersøkelser i oktober 2014 blant 1100 trykkere og maskinleverandører i hele verden, men flest i Europa.