Svanemerking ikke viktig

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

svanemerkeKun 15 prosent av kunder som handler kopi- og trykkpapir svarte at Svanemerket er viktig for valget av varer og tjenester i en nylig undersøkelse. Det er YouGov som på oppdrag for ISS har foretatt undersøkelsen. For ISS er undersøkelsen mest viktig i forhold til merking av vaskemidler og renholdsartikler, men tallene avslører altså at når det gjelder kopi- og trykksakpapir har svanemerking langt mindre betydning enn man kan få inntrykk av.
Nesten annenhver nordmann mener miljømerket Svanen har liten eller ingen betydning, viser undersøkelsen, noe som strider mot oppfatningen til de store rengjøringsselskapene.

71 prosent vet hva Svanemerket betyr, mens 22 prosent er usikre. Av disse svarer 44 prosent at merket har liten betydning når de kjøper varer og tjenester, eller at det ikke er viktig i det hele tatt. Innenfor kunder som kjøper kopi- og trykkpapir er det kun 15 prosent som fremholder at svanemerking er viktig, mens altså 85 prosent ikke tillegger det spesiell betydning.

Direktør Anita Winsnes i Miljømerking er fornøyd med resultatet i renholdsbransjen, i og med at mer enn halvparten av kundene ila Svanemerket betydning, men mener de har mye å gå på innenfor de andre bransjene, melder Handelsbladet.

Svanemerket spiller størst rolle når folk velger rengjøringsmidler, viser YouGov-undersøkelsen. I overkant av 10 000 varer og tjenester er svanemerket i Norge.

Kilde: Newswire.no

I etterkant av denne nyhetsnotisen har vi mottatt en epost fra Svanemerket som påpeker at selv om tallene i undersøkelsen stemmer, så er det ikke spesifikt trykksakkjøpere som er forespurt, men  vanlige forbrukere, ikke profesjonelle innkjøpere. Dette er nå korrigert i selve nyhetsnotisen.

Les videre

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1