Kun 15 prosent av kunder som handler kopi- og trykkpapir svarte at Svanemerket er viktig for valget av varer og tjenester i en nylig undersøkelse. Det er YouGov som på oppdrag for ISS har foretatt undersøkelsen. For ISS er undersøkelsen mest viktig i forhold til merking av vaskemidler og renholdsartikler, men tallene avslører altså at når det gjelder kopi- og trykksakpapir har svanemerking langt mindre betydning enn man kan få inntrykk av.
Nesten annenhver nordmann mener miljømerket Svanen har liten eller ingen betydning, viser undersøkelsen, noe som strider mot oppfatningen til de store rengjøringsselskapene.
71 prosent vet hva Svanemerket betyr, mens 22 prosent er usikre. Av disse svarer 44 prosent at merket har liten betydning når de kjøper varer og tjenester, eller at det ikke er viktig i det hele tatt. Innenfor kunder som kjøper kopi- og trykkpapir er det kun 15 prosent som fremholder at svanemerking er viktig, mens altså 85 prosent ikke tillegger det spesiell betydning.
Direktør Anita Winsnes i Miljømerking er fornøyd med resultatet i renholdsbransjen, i og med at mer enn halvparten av kundene ila Svanemerket betydning, men mener de har mye å gå på innenfor de andre bransjene, melder Handelsbladet.
Svanemerket spiller størst rolle når folk velger rengjøringsmidler, viser YouGov-undersøkelsen. I overkant av 10 000 varer og tjenester er svanemerket i Norge.
Kilde: Newswire.no
I etterkant av denne nyhetsnotisen har vi mottatt en epost fra Svanemerket som påpeker at selv om tallene i undersøkelsen stemmer, så er det ikke spesifikt trykksakkjøpere som er forespurt, men vanlige forbrukere, ikke profesjonelle innkjøpere. Dette er nå korrigert i selve nyhetsnotisen.