Svanemerking ikke viktig

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

svanemerkeKun 15 prosent av kunder som handler kopi- og trykkpapir svarte at Svanemerket er viktig for valget av varer og tjenester i en nylig undersøkelse. Det er YouGov som på oppdrag for ISS har foretatt undersøkelsen. For ISS er undersøkelsen mest viktig i forhold til merking av vaskemidler og renholdsartikler, men tallene avslører altså at når det gjelder kopi- og trykksakpapir har svanemerking langt mindre betydning enn man kan få inntrykk av.
Nesten annenhver nordmann mener miljømerket Svanen har liten eller ingen betydning, viser undersøkelsen, noe som strider mot oppfatningen til de store rengjøringsselskapene.

71 prosent vet hva Svanemerket betyr, mens 22 prosent er usikre. Av disse svarer 44 prosent at merket har liten betydning når de kjøper varer og tjenester, eller at det ikke er viktig i det hele tatt. Innenfor kunder som kjøper kopi- og trykkpapir er det kun 15 prosent som fremholder at svanemerking er viktig, mens altså 85 prosent ikke tillegger det spesiell betydning.

Direktør Anita Winsnes i Miljømerking er fornøyd med resultatet i renholdsbransjen, i og med at mer enn halvparten av kundene ila Svanemerket betydning, men mener de har mye å gå på innenfor de andre bransjene, melder Handelsbladet.

Svanemerket spiller størst rolle når folk velger rengjøringsmidler, viser YouGov-undersøkelsen. I overkant av 10 000 varer og tjenester er svanemerket i Norge.

Kilde: Newswire.no

I etterkant av denne nyhetsnotisen har vi mottatt en epost fra Svanemerket som påpeker at selv om tallene i undersøkelsen stemmer, så er det ikke spesifikt trykksakkjøpere som er forespurt, men  vanlige forbrukere, ikke profesjonelle innkjøpere. Dette er nå korrigert i selve nyhetsnotisen.

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01