Nordisk Offset Printing Association i Berlin

Berlin_night-390x247Nordisk Offset Printing Association (NOPA) holdt sitt vårmøte 15. til 16. april i Berlin. Valg av sted ble foretatt da Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin, og ikke bare i sine egne trykkerier, men med 33 installasjoner i totalt 12 trykkerier.
En blir slått av hvor liten inkjetenheten er. To tverrbjelker sitter med fire skruer i overbygningen, der et traverserende Kodak skriverhode beveger seg sidelengs. Strømkabinettet og blekktankene tar større plass, disse er montert på utsiden av galleriet. Springer trykker innlegg til Bild-Zeitung daglig, og utstyret er nesten problemfritt og krever lite vedlikehold.
Hvis installasjon og drift ikke gjør mye vesen av seg, var investeringen i multi-millionklassen (og vi snakker selvfølgelig om euro). Trykket, ca 10 cm bred og bare i svart, brukes til ulike formål, blant annet som innlogging til betalingsnettstedet Picture Plus, lotterisedler og andre spill. Bild ser på dette som en måte å koble seg inn på den digitale verden og forvandle leserne fra en ukjent masse til enkeltpersoner knyttet til merkevaren.
NOPAs trykkerimedlemmer fra Skandinavia og de baltiske landene, som i hovedsak er heatset og coldset rulltrykkerier selv om arktrykkerier selvfølgelig også er inkludert, er interessert i alt som kan gi en indikasjon på sin fremtid. Seminaret, som ble arrangert den 15. april indikerte at pendelen er i ferd med å svinge tilbake – print har sin verdi og krever at digital markedsføring fungerer i praksis. Slike indikasjoner kom fra både Alexander Voges fra verdens nest største e-handelsselskap Otto, Håvard Grjotheim fra 07 Media og Staffan Hulthén fra analysefirmaet Rampanel. Otto fortsetter å trykke kataloger, men katalogenes rolle har endret seg fra salgsverktøy til markedsføring.
Grjotheim pekte på at print er styrket spesielt blant unge mennesker i USA, og det går fort. Hultén viste at relevanse og merkevare er de to viktigste faktorene som avgjør om vi husker en annonse eller ikke – og den gjennomsnittlige tiden vi bruker på en bannerannonse er bare 1,5 sekunder, noe som er for kort til å avgjøre om annonsen er relevant eller ikke. En trykt helside i fullformat får 6 sekunder.
NOPA har i flere år vært i stand til å glede seg over det økende antall deltakere på vår- og høstmøtene og flere medlemmer. Berlin bekreftet trenden seg med over 80 deltakere, både gamle og nye. På høstmøtet den 11. til 12. november i Stockholm vil medieutvikling diskuteres, med bidrag fra forlagene, avisutgivere og mediebyråer.
NOPA samarbeider med bransjeorganisasjoner i medlemslandene. Ytterligere informasjon er tilgjengelig på www.nopa.nu.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *