Nordisk Offset Printing Association i Berlin

PUBLISERT: 11 mai 2015
OPPDATERT: 11 mai

Berlin_night-390x247Nordisk Offset Printing Association (NOPA) holdt sitt vårmøte 15. til 16. april i Berlin. Valg av sted ble foretatt da Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin, og ikke bare i sine egne trykkerier, men med 33 installasjoner i totalt 12 trykkerier.
En blir slått av hvor liten inkjetenheten er. To tverrbjelker sitter med fire skruer i overbygningen, der et traverserende Kodak skriverhode beveger seg sidelengs. Strømkabinettet og blekktankene tar større plass, disse er montert på utsiden av galleriet. Springer trykker innlegg til Bild-Zeitung daglig, og utstyret er nesten problemfritt og krever lite vedlikehold.
Hvis installasjon og drift ikke gjør mye vesen av seg, var investeringen i multi-millionklassen (og vi snakker selvfølgelig om euro). Trykket, ca 10 cm bred og bare i svart, brukes til ulike formål, blant annet som innlogging til betalingsnettstedet Picture Plus, lotterisedler og andre spill. Bild ser på dette som en måte å koble seg inn på den digitale verden og forvandle leserne fra en ukjent masse til enkeltpersoner knyttet til merkevaren.
NOPAs trykkerimedlemmer fra Skandinavia og de baltiske landene, som i hovedsak er heatset og coldset rulltrykkerier selv om arktrykkerier selvfølgelig også er inkludert, er interessert i alt som kan gi en indikasjon på sin fremtid. Seminaret, som ble arrangert den 15. april indikerte at pendelen er i ferd med å svinge tilbake – print har sin verdi og krever at digital markedsføring fungerer i praksis. Slike indikasjoner kom fra både Alexander Voges fra verdens nest største e-handelsselskap Otto, Håvard Grjotheim fra 07 Media og Staffan Hulthén fra analysefirmaet Rampanel. Otto fortsetter å trykke kataloger, men katalogenes rolle har endret seg fra salgsverktøy til markedsføring.
Grjotheim pekte på at print er styrket spesielt blant unge mennesker i USA, og det går fort. Hultén viste at relevanse og merkevare er de to viktigste faktorene som avgjør om vi husker en annonse eller ikke – og den gjennomsnittlige tiden vi bruker på en bannerannonse er bare 1,5 sekunder, noe som er for kort til å avgjøre om annonsen er relevant eller ikke. En trykt helside i fullformat får 6 sekunder.
NOPA har i flere år vært i stand til å glede seg over det økende antall deltakere på vår- og høstmøtene og flere medlemmer. Berlin bekreftet trenden seg med over 80 deltakere, både gamle og nye. På høstmøtet den 11. til 12. november i Stockholm vil medieutvikling diskuteres, med bidrag fra forlagene, avisutgivere og mediebyråer.
NOPA samarbeider med bransjeorganisasjoner i medlemslandene. Ytterligere informasjon er tilgjengelig på www.nopa.nu.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventet

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1