Nordisk Offset Printing Association i Berlin

PUBLISERT: 11 mai 2015
OPPDATERT: 11 mai

Berlin_night-390x247Nordisk Offset Printing Association (NOPA) holdt sitt vårmøte 15. til 16. april i Berlin. Valg av sted ble foretatt da Axel Springer har integrert inkjet i sine avispresser, ikke bare i Berlin, og ikke bare i sine egne trykkerier, men med 33 installasjoner i totalt 12 trykkerier.
En blir slått av hvor liten inkjetenheten er. To tverrbjelker sitter med fire skruer i overbygningen, der et traverserende Kodak skriverhode beveger seg sidelengs. Strømkabinettet og blekktankene tar større plass, disse er montert på utsiden av galleriet. Springer trykker innlegg til Bild-Zeitung daglig, og utstyret er nesten problemfritt og krever lite vedlikehold.
Hvis installasjon og drift ikke gjør mye vesen av seg, var investeringen i multi-millionklassen (og vi snakker selvfølgelig om euro). Trykket, ca 10 cm bred og bare i svart, brukes til ulike formål, blant annet som innlogging til betalingsnettstedet Picture Plus, lotterisedler og andre spill. Bild ser på dette som en måte å koble seg inn på den digitale verden og forvandle leserne fra en ukjent masse til enkeltpersoner knyttet til merkevaren.
NOPAs trykkerimedlemmer fra Skandinavia og de baltiske landene, som i hovedsak er heatset og coldset rulltrykkerier selv om arktrykkerier selvfølgelig også er inkludert, er interessert i alt som kan gi en indikasjon på sin fremtid. Seminaret, som ble arrangert den 15. april indikerte at pendelen er i ferd med å svinge tilbake – print har sin verdi og krever at digital markedsføring fungerer i praksis. Slike indikasjoner kom fra både Alexander Voges fra verdens nest største e-handelsselskap Otto, Håvard Grjotheim fra 07 Media og Staffan Hulthén fra analysefirmaet Rampanel. Otto fortsetter å trykke kataloger, men katalogenes rolle har endret seg fra salgsverktøy til markedsføring.
Grjotheim pekte på at print er styrket spesielt blant unge mennesker i USA, og det går fort. Hultén viste at relevanse og merkevare er de to viktigste faktorene som avgjør om vi husker en annonse eller ikke – og den gjennomsnittlige tiden vi bruker på en bannerannonse er bare 1,5 sekunder, noe som er for kort til å avgjøre om annonsen er relevant eller ikke. En trykt helside i fullformat får 6 sekunder.
NOPA har i flere år vært i stand til å glede seg over det økende antall deltakere på vår- og høstmøtene og flere medlemmer. Berlin bekreftet trenden seg med over 80 deltakere, både gamle og nye. På høstmøtet den 11. til 12. november i Stockholm vil medieutvikling diskuteres, med bidrag fra forlagene, avisutgivere og mediebyråer.
NOPA samarbeider med bransjeorganisasjoner i medlemslandene. Ytterligere informasjon er tilgjengelig på www.nopa.nu.

Les videre

Juryens arbeid klart – her er alle de nominerte i Packnorth Award 2024!

Juryen i Packnorth Award 2024 er nå ferdig med sitt arbeid. Det var 67 vurderinger + 6 studiestipend å vurdere. En stor oppgave som tok litt mer tid enn forventet. På Scanpack 2024 den 23. oktober klokken 15.30 vil prisutdelingen finne sted på Packaging Plaza. Her finner du alle nominerte bidrag.
packnorth-juryn-utvaldx

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
Drupa 2028

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1