Metsä Board først med skumformering i produksjonsskala

PUBLISERT: 29 mai 2015
OPPDATERT: 29 mai

metsa_foam_boardMetsä Board, ledende europeisk produsent av falskartong og liner, blir først med å teste skumformering i produksjonsskala i sitt kartongbruk i finske Kyro. Teknikken gjør det mulig å med hjelp av skumdannelse ved arkformeringen av kartonglag øke tykkelsen av falskartong og dermed kunne senke overflatevekten for en viss tykkelse men likevel oppnå samme egenskaper. Metsä Board har i flere år bedrevet et omfattende utviklingsarbeid for å kommersialisere den nye teknikken, noe som forventes å resultere i betydelige fordeler for kundene.

Teknikken for skumformering innebærer arkformering med skumdannende middel. En masse av fibre og tilsetninger tilføres en strøm av meget små bobler. Ved hjelp av skumformering blir kartongens struktur tykkere, hvilket muliggjør en senkning av overflatevekten ved en viss gitt tykkelse. Dessuten fordeles fibrene jevnere i kartonglaget, hvilket gir en bedre formasjon som i sin tur bidrar til jevnere egenskaper og utseende. Som en ytterligere fordel minsker denne teknikken behovet for råvarer, energi og vann, hvilket igjen forbedrer den miljømessige holdbarheten.

– Vi har allerede sett at teknikken fungerer i såvel laboratorieskala som i pilotmaskiner, sier Mika Joukio, konsernsjef for Metsä Board. Som en følge av vellykkede laboratorieresultater og våre detaljerte forstudier har vi besluttet å investere i å utvikle teknikken ytterligere, og nå i virkelig produksjon. Målet er å kunne tilby våre kunder falskartong som er enda mer effektiv og mer miljøtilpasset i fremtiden.

 

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324