Drevet av den store fleksibiliteten og interaktiviteten vil digital signage oppleve en sterk vekst de kommende to årene. Transformasjonen fra statisk, papirbasert signage til digital skjer raskt, etter hvert som leverandørene innser de høye tilfredshedsratene hos kundene. En ny undersøkelse som International Data Corporation (IDC) har foretatt i USA viser at 82 % av firmaene som i dag bruker digital signage, er ”meget tilfredse” med teknologien.
– Sign-markedet gjennomgår en gedigen transformasjon, sier Keith Kmetz, visepresident i IDC.
– De implementeringene vi ser i dag gir stor verdi på grunn av den raske oppdateringen og interaktiviteten i forhold til målgruppen. Det er et helt nytt kommunikasjonsnivå, som vil få stadig større betydning.
Blant undersøkelsens resultater er:
- Halvparten av de forespurte firmaene benytter digital signage, med den største frekvens hos banker, forsikringsselskaper og meget store firmaer.
- De vesentligste fordelene er beskrevet som bestandig kvalitet, omkostninger og lett tilgjengelighet.
- Den største veksten i digital signage vil komme i de markedene som ennå ikke har tatt i bruk teknologien, mens veksten hos nåværende brukerne vil være mindre, men stabil.
Den raske utviklingen av digital signage teknologien og den økte tilgjengelighetene vil med stor sannsynlighet påvirke markedet for instore- og storformat print.
Undersøkelsen ble gjennomført sent i 2014 og man kan lese den amerikanske versjonen her.