Stackawraps er en ny metode for å lage fotorealistiske tredimensjonale utstillinger av vanlige konsumentprodukter som flasker, emballasjer med mer. Størrelsene kan være fra rundt halvmeteren opp til minst fem eller ti meter.
– Vårt eksponeringskonsept er utviklet først og fremst for anvendelse innendørs, for eksempel POS, POP, eventer, konferanser og interiører, sier Richard Peter, direktør for Stackawraps.
En Stackawraps har alltid utgangspunkt i et vanlig fotografi av det aktuelle produktet. Denne konverteres til tredimensjonal fil gjennom en egenutviklet programvare. Deretter regner programmet ut hvordan kroppen og tøyovertrekket skal se ut og hvordan dette skal skrives ut. Alle utskrifter gjøres med dyesublimering på flammebeskyttet tekstilmateriale. Tøyovertrekket forsees med glidelås, som er selve låsfunksjonen når tøyet monteres på kroppen. Deretter produseres kroppen i monterbare deler. Alle komponenter pakkes i en kartong og sendes til kunden. Monteringen kan gjøres uten verktøy.
Stackawraps kan både være helt frittstående (såkalt 360) eller med flat bakside (såkalt 180), eksempelvis for å henge på en vegg eller en reklametavle.
– I det siste tilfellet har allerede spesielle varianter for utendørsbruk blitt forsøkt i storformat med meget godt resultat, sier Claes Lundström, som er den programvarekonstruktøren som tegner opp majoriteten av alle bestillinger. En nesten seks meter høy variant av ølglasset på bildet har hengt oppe på en oppslagstavle sør i England i flere måneder uten problemer.
Fordelene med Stackawraps, sammenliknet med freste plastmodeller eller pappfigurer, er at man får en realistisk kopi av produktet, lav pris, lav vekt, enkel og rask montering, erstatningsdeler, enkel å gjenvinne, vaskbart skall, gjenbrukelig kropp og lave fraktkostnader.
Mer informasjon på Stackawraps nettsted.