Canon event om foto og kunst

PUBLISERT: 10 juni 2015
OPPDATERT: 10 juni
Canon Norges hovedkontor
Canon Norges hovedkontor

Canon Norge var heldige med været 9. juni da de hadde invitert fotointeresserte kunstnere og kunstinteresserte fotografer til et heldagsarrangement ute på sine lokaler ved Holmlia. Sign og Print tok turen.

Dagen var mest av interesse for vordende fotokunstnere, men vi fikk også et interessant foredrag av forretningsutvikler Henning Hagelund om printmedias muligheter og en omvisning i Canons nye utstillingslokale for storformat.

imagefactory1_390px
Image Factory

Image Factory er navnet på fasilitetene, og befinner seg i et tidligere lagerbygg som ligger i tilstøtning til Canons hovedbygg. Dette fungerer både som et showroom for potensielle kunder, backupløsning for eksisterende kunder og testsenter.

Foruten en rekke storformatprintere som alle både står utstilt og er plugget inn og klare for produksjon, er lokalene også dekorert med ulike produkter som er printet av disse maskinene.

imagefactory3_390px
Det meste i lokalene var printet ut, ikke bare denne «postkassen» til butikkutstilling, men også gardinene i bakgrunnen.

Hanning Hagelund, som opprinnelig kommer fra Océ, ga et overblikk over nye anvendelsesområder for bilder. Og Canon kommer jo fra kameramarkedet, så det er naturlig at de ønsker å flette sammen bilder med printmuligheter. De gamle fotoalbumene som forgangne generasjoner klistret inn bilder i og satt og bladde i sammen med familien er en saga blott. De aller fleste bildene som blir tatt i dag er fra mobiltelefoner, og blir sjeldent overført til papir. Men for de fotokunstinteresserte er det mange nye muligheter med moderne printteknologi. Man kan printe på langt tykkere materialer enn tidligere, og også flere typer materialer, som plexiglass, tekstiler, osv.
Printet interiørdesign er en økende trend, og man kan jo dekorere ikke bare vegger, men også tak, gulv, ja til og med selve møblene. Her er det nesten bare fantasien som setter begrensningene.

Gulv, tak, vegger og selve møblene er nye flater fotokunst kan presenteres på. Fra Image Factory.
Gulv, tak, vegger og selve møblene er nye flater fotokunst kan presenteres på. Fra Image Factory.

Canon har som mål å bli den ledende aktøren innen print, og satser på å være fotokunstnernes teknologipartner. Hagelund viste til en liste over norske fotoprosjekter Canon hadde bistått ved:

Vigelandprosjektet kom i gang ved at Canon Norge egentlig hadde hatt en vill ide om å printe «Monolitten» i full størrelse og tok kontakt for å høre om det var mulig å få tillatelse til dette. Vigelandmuseet var ikke videre interessert i dette, men hadde et annet prosjekt gående som de inviterte Canon inn på. Gustav Vigeland hadde ikke selv noen tro på fotografiet som kunstform, men benyttet seg likevel mye av det til forstudier for sine skulpturer og for å dokumentere arbeidsprosessen. Fra dette hadde han etterlatt seg 5-6000 fotografier, som alle nå var blitt digitalisert.

Henning Hagelund
Henning Hagelund

Hagelund sendte også rundt eksempler på trykk for blinde. Ikke nødvendigvis blindeskrift, men plater som var påført lag på lag med trykk på enkelte områder, slik at man kunne kjenne trykket som et relieff under fingrene.

Digital printing byr på en rekke kombinasjoner fra andre teknologier som print kan nyttiggjøre seg for å skape nye opplevelser. «Spot varnish» er jo lakkpåføring på enkelte partier av trykket, så er det kombinasjonen bilde og lys, bilde og 3D-effekter, UV + IR blekk, som gjør at fargene endrer seg avhengig av belysning, metallisk blekk kommer mer og mer, og nå kommer fenomenet «photonic ink», der elektrisitet tilføres printet og skaper effekter sammen med det spesielle blekket som er benyttet. Grensene skyver man stadig foran seg.

Et spørsmål fra tilskuerbenken om hvorfor fotokunstnere ikke oftere fikk oppdrag om utsmykking av offentlige rom ble møtt med at holdbarhet ihvertfall ikke lenger er noe stort problem hva fotokunst angår. Så lenge man tar høyde for hvor lenge kunstverket skal bestå og preparerer fotokunsten med dette i tankene. Et firma i England lager fotokunst på fasadeglass som de garanterer for i 30 år, print på plexiglass kan stå utendørs i tre år uten at kunsten forsvinner, under innendørs utsmykking kan man garantere 100 års holdbarhet, avhengig av hvordan fotokunsten er forhåndsbehandlet og det ble henvist til firmaet Bitmap i Stavanger som er spesialister på området utsmykking med utgangspunkt i fotografiet.

Jon Rune Trengereid
Jon Rune Trengereid

Neste taler på arrangementet var Jon Rune Trengereid, en fotograf som samarbeider tett med Canon. Han snakket mye om fargeprofiler, ICC-profiler, hardware og softwarekalibrering av skjerm, Canons fortreffelighet angående blekk og multisensorpolitikken som gir likedane fargeprints innen Canonfamilien, uavhengig av printer.

Stephen Butkus
Stephen Butkus

Stephen Butkus var en annen fotograf som hadde brukt ti år av livet sitt til å dokumentere utelivet, nå hadde han lagd en serie portretter og hans neste prosjekt er å fotografere mennesker på flyplasser. En spennende personlighet, som viste oss hvordan dokumentarfotografering også kunne gis et kunstnerisk uttrykk. Som eksempel på hans kunst velger vi å vise en musikkvideo han har regissert, og som han også innledet sitt eget foredrag med.

Lillian Reif fra bladet Kunst skulle egentlig ha snakket om digitaltrykkets fremtid, men benyttet istedet sin tilmålte taletid til å gi ti råd til fotografer som ønsker å vie seg til kunsten.

Som avslutning hadde Siri Kristiansen fra NRK noe som ble kalt «Fototinget», der et panel bestående av fotografene Marcel Leliënhof og Stephen Butkus samt Anton Strand, Nordic Channel Director, Wide Format Group i Canon Norge. Panelet ble presentert for noen humoristisk vinklede problemstillinger, slik Kristiansen også presenterer i sine programmer «Rådet» på NRK – både i radio og på TV.

"Canontinget"
«Fototinget» med Siri Kristiansen, Marcel Leliënhof, Stephen Butkus og Anton Strand.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Landa Printing overrasker stort

Med overraskende salgstall og presentasjon av to nye trykkpresser var Landa en av de store overraskelsene på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutten av mars.
Landa_01

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik