
I dag markerer Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, «Epson») 40-årsjubileet for Epson som merkevare. Selskapet ble grunnlagt 12. juni 1975 og navnet Epson kommer fra den første kommersielle elektriske skriveren og som ble benyttet under OL i Tokyo i 1964, EP-101. EP står for Electric Printer og SON (sønn) representerer etterkommerne av EP-101.
Epson (den gang Daiwa Kogyo) ble stiftet i 1942 og startet med utvikling og produksjon av klokker. Senere utnyttet Epson kjerneteknologiene til å utvikle kompakte, energisparende produkter med høy presisjon og startet gradvis å utvide til andre forretningsområder. Med kompetanse innen produktutvikling, produksjon, salg og markedsføring, beveget Epson seg mot informasjonsteknologi i 1968 med utgivelsen av EP-101, verdens første kompakte, lette digitale skriver og fulgte opp dette på 1970-tallet med en rekke andre dataprodukter. Ettersom den banebrytende utskriftsteknologien, Micro Piezo, resulterte i nye markeder og en rekke produkter og tjenester, bestemte selskapet seg for å utvikle en unik, original merkevare.
I dag benytter Epson kjerneteknologiene til å møte kundenes og samfunnets stadig nye behov. Under nåværende visjon, SE15, fortsetter Epson å utvikle unike produkter og tjenester i et forsøk på å drive endring innenfor fire områder: utskrift, visuell kommunikasjon, livskvalitet og produksjon.
Innen utskrift fortsetter selskapet å utvikle Epson Micro Piezo inkjet-teknologien i alle markedssegmenter der løsninger med høy kapasitet og konsepter som RIPS (Replaceable Ink Pack System) vil ta mer terreng i bedriftsmarkedet. I markedssegmentet «visuell kommunikasjon» har Epson vært verdensledende prosjektorprodusent i 14 år, og selskapet skal opprettholde posisjonen gjennom videreutvikling av mikroskjermer med høy pikseltetthet og presisjonsteknologi i bærbare enheter som smartbriller. Epson fokuserer også på å øke menneskers livskvalitet gjennom utvikling av presisjonsteknologi som pulsmålere og -klokker. Innen produksjon fortsetter Epson å utvikle innovative robotteknologier for å effektivisere automatiske produksjonsmiljøer ytterligere.
Med utviklingen av disse produktene og teknologiene er Epsons løfte til forbrukerne å kontinuerlig overgå deres forventninger. Dette gjenspeiles også i det globale slagordet «Exceed Your Vision».
For mer informasjon om Epsons 40-årsjubileum: http://global.epson.com/company/anniversary/