Epson 40 år i dag

PUBLISERT: 12 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars
Epson 40 år
Epson 40 år

I dag markerer Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, «Epson») 40-årsjubileet for Epson som merkevare. Selskapet ble grunnlagt 12. juni 1975 og navnet Epson kommer fra den første kommersielle elektriske skriveren og som ble benyttet under OL i Tokyo i 1964, EP-101. EP står for Electric Printer og SON (sønn) representerer etterkommerne av EP-101.

Epson (den gang Daiwa Kogyo) ble stiftet i 1942 og startet med utvikling og produksjon av klokker. Senere utnyttet Epson kjerneteknologiene til å utvikle kompakte, energisparende produkter med høy presisjon og startet gradvis å utvide til andre forretningsområder. Med kompetanse innen produktutvikling, produksjon, salg og markedsføring, beveget Epson seg mot informasjonsteknologi i 1968 med utgivelsen av EP-101, verdens første kompakte, lette digitale skriver og fulgte opp dette på 1970-tallet med en rekke andre dataprodukter. Ettersom den banebrytende utskriftsteknologien, Micro Piezo, resulterte i nye markeder og en rekke produkter og tjenester, bestemte selskapet seg for å utvikle en unik, original merkevare.

I dag benytter Epson kjerneteknologiene til å møte kundenes og samfunnets stadig nye behov. Under nåværende visjon, SE15, fortsetter Epson å utvikle unike produkter og tjenester i et forsøk på å drive endring innenfor fire områder: utskrift, visuell kommunikasjon, livskvalitet og produksjon.

Innen utskrift fortsetter selskapet å utvikle Epson Micro Piezo inkjet-teknologien i alle markedssegmenter der løsninger med høy kapasitet og konsepter som RIPS (Replaceable Ink Pack System) vil ta mer terreng i bedriftsmarkedet. I markedssegmentet «visuell kommunikasjon» har Epson vært verdensledende prosjektorprodusent i 14 år, og selskapet skal opprettholde posisjonen gjennom videreutvikling av mikroskjermer med høy pikseltetthet og presisjonsteknologi i bærbare enheter som smartbriller. Epson fokuserer også på å øke menneskers livskvalitet gjennom utvikling av presisjonsteknologi som pulsmålere og -klokker. Innen produksjon fortsetter Epson å utvikle innovative robotteknologier for å effektivisere automatiske produksjonsmiljøer ytterligere.

Med utviklingen av disse produktene og teknologiene er Epsons løfte til forbrukerne å kontinuerlig overgå deres forventninger. Dette gjenspeiles også i det globale slagordet «Exceed Your Vision».

For mer informasjon om Epsons 40-årsjubileum: http://global.epson.com/company/anniversary/

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade