Adobe med interaktiv bamse

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 15 juni
Bamsen Walter skal trekke blikkene mot nordisk design-arrangement.
Bamsen Walter skal trekke blikkene mot nordisk design-arrangement.

Onsdag 17. juni samles over 150 nordiske designere til Adobe Creative Meet Up i København for å delta i diskusjoner og konkurranser om kreativitet, mingle samt se en presentasjon av nyheter i Adobe Creative Cloud 2015. I forkant har Adobe og Acne Jr utviklet Walter, en interaktiv bamse med videokamera og egen sosial medieplattform, som vil vise arrangementet fra et helt nytt perspektiv – live.

– Vi synes det er viktig å skape en fysisk så vel som virtuell møteplass for nordiske designere. Hit kommer deltakere fra hele Norden, noe som er veldig moro, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for digitale medier hos Adobe.

– Dessverre kan ikke alle anledning til å være fysisk tilstede i København. Walter vil være brobygger mellom de som deltar fysisk og de som følger arrangementet hjemmefra. Samarbeidet med Acne Jr har vært veldig morsomt, og vi er overbevist om at Walter vil bidra til større online-deltakelse, sier Rose.

Bamsen Walter er laget av lær, men har et svært teknisk innhold. Et avansert kamera i det ene øyet gir en unik synsvinkel under arrangementet og en sosial medieplattform med chat-muligheter lar «deltakerne» snakke med og styre Walter rundt i lokalet og dermed styre streamingen.

– Den digitale utviklingen og kommunikasjon er sentralt for alle designere. Mens Walter er en effektiv kommunikasjonskanal, er dette også et eksempel på hvordan moderne design-prosesser fungerer og kan inspirere videre. Grensene for hva som kan oppnås sitter bare i hodet, for med en god idé, en smarttelefon, en bærbar PC og riktig programvare kan man skape mer eller mindre hva som helst, sier Rose.

Som en del av arrangementet arrangeres «Creative Jam» – en konkurranse hvor nordiske designbyråer, freelancers og studenter i 3 timer vil konkurrere om å lage det mest inspirerende, originale og unike designet.

Acne Jr består av to personer, illustratør Mats Johansson og grafisk designer Sophia Ekvall. Sammen lager de tradisjonelle leketøy men med en moderne vri og Walter er en videreutvikling av deres populære bamse Chester. Under arrangementet vil Mats snakke om Walter samt sine erfaringer.

– Samarbeidet med Adobe har vært veldig givende og Walter er et spennende prosjekt og eksempel på hvordan vi tar klassisk design til et nytt nivå. For å oppnå dette er digitalisering og mobiltelefonen sentrale verktøy i designprosessen, hvor man raskt kan implementere tanker til et faktisk produkt, sier Mats Johansson hos Acne Jr.

Hele prosjektet og designprosessen, fra konsept til produksjon, er dokumentert og tilgjengelig i en kortfilm. Filmen viser hvordan designere med mobile enheter og nettsky-løsninger kan arbeide når det passer nettopp dem. Filmen kan sees her: http://adobemeetup-cph.businesscatalyst.com/

Via samme link kan ALLE følge arrangementet live onsdag 17. juni (17: 00 – 20: 40) fra to forskjellige vinkler – via den offisielle live-streamingen eller via øyet til bamsen Walter.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01