Adobe med interaktiv bamse

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 15 juni
Bamsen Walter skal trekke blikkene mot nordisk design-arrangement.
Bamsen Walter skal trekke blikkene mot nordisk design-arrangement.

Onsdag 17. juni samles over 150 nordiske designere til Adobe Creative Meet Up i København for å delta i diskusjoner og konkurranser om kreativitet, mingle samt se en presentasjon av nyheter i Adobe Creative Cloud 2015. I forkant har Adobe og Acne Jr utviklet Walter, en interaktiv bamse med videokamera og egen sosial medieplattform, som vil vise arrangementet fra et helt nytt perspektiv – live.

– Vi synes det er viktig å skape en fysisk så vel som virtuell møteplass for nordiske designere. Hit kommer deltakere fra hele Norden, noe som er veldig moro, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for digitale medier hos Adobe.

– Dessverre kan ikke alle anledning til å være fysisk tilstede i København. Walter vil være brobygger mellom de som deltar fysisk og de som følger arrangementet hjemmefra. Samarbeidet med Acne Jr har vært veldig morsomt, og vi er overbevist om at Walter vil bidra til større online-deltakelse, sier Rose.

Bamsen Walter er laget av lær, men har et svært teknisk innhold. Et avansert kamera i det ene øyet gir en unik synsvinkel under arrangementet og en sosial medieplattform med chat-muligheter lar «deltakerne» snakke med og styre Walter rundt i lokalet og dermed styre streamingen.

– Den digitale utviklingen og kommunikasjon er sentralt for alle designere. Mens Walter er en effektiv kommunikasjonskanal, er dette også et eksempel på hvordan moderne design-prosesser fungerer og kan inspirere videre. Grensene for hva som kan oppnås sitter bare i hodet, for med en god idé, en smarttelefon, en bærbar PC og riktig programvare kan man skape mer eller mindre hva som helst, sier Rose.

Som en del av arrangementet arrangeres «Creative Jam» – en konkurranse hvor nordiske designbyråer, freelancers og studenter i 3 timer vil konkurrere om å lage det mest inspirerende, originale og unike designet.

Acne Jr består av to personer, illustratør Mats Johansson og grafisk designer Sophia Ekvall. Sammen lager de tradisjonelle leketøy men med en moderne vri og Walter er en videreutvikling av deres populære bamse Chester. Under arrangementet vil Mats snakke om Walter samt sine erfaringer.

– Samarbeidet med Adobe har vært veldig givende og Walter er et spennende prosjekt og eksempel på hvordan vi tar klassisk design til et nytt nivå. For å oppnå dette er digitalisering og mobiltelefonen sentrale verktøy i designprosessen, hvor man raskt kan implementere tanker til et faktisk produkt, sier Mats Johansson hos Acne Jr.

Hele prosjektet og designprosessen, fra konsept til produksjon, er dokumentert og tilgjengelig i en kortfilm. Filmen viser hvordan designere med mobile enheter og nettsky-løsninger kan arbeide når det passer nettopp dem. Filmen kan sees her: http://adobemeetup-cph.businesscatalyst.com/

Via samme link kan ALLE følge arrangementet live onsdag 17. juni (17: 00 – 20: 40) fra to forskjellige vinkler – via den offisielle live-streamingen eller via øyet til bamsen Walter.

Les videre

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

FlexiPrint og Fespa Norway holder åpent hus

Onsdag 17.april inviterer FlexiPrint i Drammen alle Fespas medlemmer til Åpent Hus, i forbindelse med avvikling av den 63. generalforsamlingen i Fespa Norway.
flexiprint_logga

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik