Ny postlov kan føre til færre trykk

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 15 juni

Tirsdag vedtok Stortinget den nye postloven. I mediebransjen er det bekymring for at loven vil gå utover distribusjon av lørdagsaviser. Nationen var en av riksavisene som på forhånd vurderte å legge ned lørdagsavisen, med den nye loven er de ikke lenger i tvil. Det var 24. april i år at regjeringen Solberg kom med forslag til ny postlov. Det ble blant annet foreslått å avvikle postombæring på lørdager, samt innføring av EUs tredje postdirektiv, noe som blant annet innebærer fri konkurranse på levering av brev og pakker. Tidligere hadde regjeringen Stoltenberg reservert seg mot dette direktivet. Tirsdag ble altså loven vedtatt, og distribusjon via Posten på lørdager avvikles. Selv om det er private distributører som også tar på seg å levere til folks postkasser på lørdagene, vil dette kun være en tilgjengelig løsning for de større byene og tettstedene. I utkantstrøkene og på landsbygda lønner ikke dette seg. Dermed kan det være duket for en nedgang i opplagene både hva angår aviser og direkte reklame, og som i Nationens tilfelle – en avvikling av hele lørdagsopplaget av avisen. Nationen har en klar distriktsprofil, med 40 prosent av sine abonnenter utenfor Oslo-området.

nationen
Nationen

De postansattes fagforbund Postkom har kjempet mot innføringen av direktivet, men da mest for å beholde Postens monopol på å distribuere lukkede brev inntil 50 gram. Nå blir det konkurranse også på dette siste Postmonopolet.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324