Når kundene spør om crossmedia- eller multikanalsløsninger vil flere føle seg en liten smule ute av komfortsonen. Men i begge begrepene ligger det bare at man benytter flere medier for å få budskapet ut. Det behøver ikke å være innviklet, sier Heidi Tolliver-Walker i en artikkel på MyPrintResource, og gir tre enkle eksempler:
1. In Store Signage og mobiltelefon
Markedsføring via mobile medier har en vekstrate som er på vei inn i stratosfæren og er den mest kraftige metoden å engasjere kunder på. Og forutsetningen er nesten alltid – print!
Kundene er av gode grunner påpasselige med å dele ut sine telefonnumre. Der hvor de er mest tilbøyelige til å oppgi telefonnummeret er når de er meget interessert i å handle, f.eks. når de står og titter på varer, venter på betjening eller skal betale. Derfor skal man benytte alle former for in store signage, som tilbyr rabatter, bonus ved neste kjøp eller andre fordeler hvis de registrerer seg med mobilen.
En undersøkelse foretatt av amerikanske SoundBite tyder på at folk som har registrert seg under disse omstendighetene har en 10-20 % høyere åpningsrate på etterfølgende e-poster. Det er med andre ord snakk om særdeles engasjerte og dermed verdifulle kunder.
2. Emballasje og video
For så vidt den samme logikken som i eksempel 1. Benytt kundenes interesse til å veilede og hjelpe dem i beslutningsprosessen. Ved f.eks. å benytte QR-koder, som lenker direkte til en video om hvordan varen anvendes, samles, rengjøres eller vitnesbyrd fra andre kunder. En QR-kode på en emballasje koster ikke noe og tilfører umiddelbar verdi for den interesserte kunde.
3. Print og Facebook
En av de løsningene man ofte ser, er Facebook-grupper. Spesielt i nonprofit-miljøer er det utbredt, men det kan i en viss grad også anvendes kommersielt. Og måten å få det til å skje på er som så ofte før – e-post og print!
Heidi Tolliver-Walker nevner Rosemont College som eksempel i sin artikkel og skriver at de for å øke de private donasjonene inviterte de alle tidligere studenter til et “Networking Party” på Facebook, hvor de kunne møte tidligere klassekamerater og lærere, og naturligvis donere et beløp. Den klassen som oppnådde å reise det største beløpet vant en real gjenforeningsfest på en lokal restaurant. Utsendelsen skjedde med e-post eller postkort, og de som ikke reagerte fikk en oppfølgende e-post eller et postkort, hvor man oppsummerte hva de gikk glipp av.
Kampanjen ga den største donasjonen til skolen noensinne, og ikke minst fikk de oppdatert sin database til kampanjer de påfølgende årene.
Så neste gang din kunde snakker om crossmedia eller multi-channel skal du tenke utover print og e-post. Tenk på print-til-mobil, QR-koder-til-video og print-til-Facebook som effektive verktøyer. Det behøver ikke være så vanskelig.