Tre enkle crossmedia-løsninger

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 15 juni

Når kundene spør om crossmedia- eller multikanalsløsninger vil flere føle seg en liten smule ute av komfortsonen. Men i begge begrepene ligger det bare at man benytter flere medier for å få budskapet ut. Det behøver ikke å være innviklet, sier Heidi Tolliver-Walker i en artikkel på MyPrintResource, og gir tre enkle eksempler:

1. In Store Signage og mobiltelefon
Markedsføring via mobile medier har en vekstrate som er på vei inn i stratosfæren og er den mest kraftige metoden å engasjere kunder på. Og forutsetningen er nesten alltid – print!
Kundene er av gode grunner påpasselige med å dele ut sine telefonnumre. Der hvor de er mest tilbøyelige til å oppgi telefonnummeret er når de er meget interessert i å handle, f.eks. når de står og titter på varer, venter på betjening eller skal betale. Derfor skal man benytte alle former for in store signage, som tilbyr rabatter, bonus ved neste kjøp eller andre fordeler hvis de registrerer seg med mobilen.
En undersøkelse foretatt av amerikanske SoundBite tyder på at folk som har registrert seg under disse omstendighetene har en 10-20 % høyere åpningsrate på etterfølgende e-poster. Det er med andre ord snakk om særdeles engasjerte og dermed verdifulle kunder.

2. Emballasje og video
For så vidt den samme logikken som i eksempel 1. Benytt kundenes interesse til å veilede og hjelpe dem i beslutningsprosessen. Ved f.eks. å benytte QR-koder, som lenker direkte til en video om hvordan varen anvendes, samles, rengjøres eller vitnesbyrd fra andre kunder. En QR-kode på en emballasje koster ikke noe og tilfører umiddelbar verdi for den interesserte kunde.

3. Print og Facebook
En av de løsningene man ofte ser, er Facebook-grupper. Spesielt i nonprofit-miljøer er det utbredt, men det kan i en viss grad også anvendes kommersielt. Og måten å få det til å skje på er som så ofte før – e-post og print!
Heidi Tolliver-Walker nevner Rosemont College som eksempel i sin artikkel og skriver at de for å øke de private donasjonene inviterte de alle tidligere studenter til et “Networking Party” på Facebook, hvor de kunne møte tidligere klassekamerater og lærere, og naturligvis donere et beløp. Den klassen som oppnådde å reise det største beløpet vant en real gjenforeningsfest på en lokal restaurant. Utsendelsen skjedde med e-post eller postkort, og de som ikke reagerte fikk en oppfølgende e-post eller et postkort, hvor man oppsummerte hva de gikk glipp av.
Kampanjen ga den største donasjonen til skolen noensinne, og ikke minst fikk de oppdatert sin database til kampanjer de påfølgende årene.

Så neste gang din kunde snakker om crossmedia eller multi-channel skal du tenke utover print og e-post. Tenk på print-til-mobil, QR-koder-til-video og print-til-Facebook som effektive verktøyer. Det behøver ikke være så vanskelig.

Hele artikkelen kan leses her.

Les videre

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3