Tre enkle crossmedia-løsninger

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 15 juni

Når kundene spør om crossmedia- eller multikanalsløsninger vil flere føle seg en liten smule ute av komfortsonen. Men i begge begrepene ligger det bare at man benytter flere medier for å få budskapet ut. Det behøver ikke å være innviklet, sier Heidi Tolliver-Walker i en artikkel på MyPrintResource, og gir tre enkle eksempler:

1. In Store Signage og mobiltelefon
Markedsføring via mobile medier har en vekstrate som er på vei inn i stratosfæren og er den mest kraftige metoden å engasjere kunder på. Og forutsetningen er nesten alltid – print!
Kundene er av gode grunner påpasselige med å dele ut sine telefonnumre. Der hvor de er mest tilbøyelige til å oppgi telefonnummeret er når de er meget interessert i å handle, f.eks. når de står og titter på varer, venter på betjening eller skal betale. Derfor skal man benytte alle former for in store signage, som tilbyr rabatter, bonus ved neste kjøp eller andre fordeler hvis de registrerer seg med mobilen.
En undersøkelse foretatt av amerikanske SoundBite tyder på at folk som har registrert seg under disse omstendighetene har en 10-20 % høyere åpningsrate på etterfølgende e-poster. Det er med andre ord snakk om særdeles engasjerte og dermed verdifulle kunder.

2. Emballasje og video
For så vidt den samme logikken som i eksempel 1. Benytt kundenes interesse til å veilede og hjelpe dem i beslutningsprosessen. Ved f.eks. å benytte QR-koder, som lenker direkte til en video om hvordan varen anvendes, samles, rengjøres eller vitnesbyrd fra andre kunder. En QR-kode på en emballasje koster ikke noe og tilfører umiddelbar verdi for den interesserte kunde.

3. Print og Facebook
En av de løsningene man ofte ser, er Facebook-grupper. Spesielt i nonprofit-miljøer er det utbredt, men det kan i en viss grad også anvendes kommersielt. Og måten å få det til å skje på er som så ofte før – e-post og print!
Heidi Tolliver-Walker nevner Rosemont College som eksempel i sin artikkel og skriver at de for å øke de private donasjonene inviterte de alle tidligere studenter til et “Networking Party” på Facebook, hvor de kunne møte tidligere klassekamerater og lærere, og naturligvis donere et beløp. Den klassen som oppnådde å reise det største beløpet vant en real gjenforeningsfest på en lokal restaurant. Utsendelsen skjedde med e-post eller postkort, og de som ikke reagerte fikk en oppfølgende e-post eller et postkort, hvor man oppsummerte hva de gikk glipp av.
Kampanjen ga den største donasjonen til skolen noensinne, og ikke minst fikk de oppdatert sin database til kampanjer de påfølgende årene.

Så neste gang din kunde snakker om crossmedia eller multi-channel skal du tenke utover print og e-post. Tenk på print-til-mobil, QR-koder-til-video og print-til-Facebook som effektive verktøyer. Det behøver ikke være så vanskelig.

Hele artikkelen kan leses her.

Les videre

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Mutoh og Hasler: Nye stjerner i Marabus sortiment

Forhandleren Marabu inviterte nylig til åpent hus i sitt skandinaviske hovedkontor i Malmø. Det ble en suksess med 130 besøkende. Dagen bød på en rekke spennende maskinnyheter, blant annet printere fra Mutoh og et praktisk skjærebord fra Hasler.
mutoh-scheidung-daniela

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Vinnere og tapere: Slik går det for Norges største trykkerier

Hvordan går det egentlig for de store aktørene på det norske trykkerimarkedet? Sign&Print har sett nærmere på hvordan tallene ser ut for siste regnskapsår, 2023.
Kollage trykkerier

Siste nytt

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000